Trabant Kübel: 2-тактови изпарения край бодливата тел

3011
2023

След затварянето на вътрешногерманската граница през 1961 г., нараства нуждата от леки автомобили за граничните патрули. Тъй като тези превозни средства са необходими в по-големи количества и трябва да бъдат рентабилни, Trabant P600 предлага подходяща платформа. Първите опити са направени през 1962 г., но въпреки обещаващите резултати по-нататъшната разработка на военен вариант е отменена. С идването на следващия модела P601 през 1964 г. идеята за създаване на негова военна версия е възобновена. През 1965/66 г. няколко предпроизводствени прототипа са доставени на част от граничните войски за тестване. Първите практически изпитания са проведени в участъци от Тюрингия и Фогтланд, като в някои от случаите зад волана сяда лично началникът на граничните войски генерал-полковник Петер. 

Серийното производство на модела с типово означение Р601А започва през август 1966 г. Страничните панели и задната част са преработени напълно, но двигателят, трансмисията и шасито са аналогични с тези на стандартния седан, което важи и за арматурното табло и интериорното оборудване. Броните са заменени от здрава тръбна конструкция, а резервното колело е прикрепено към външната страна на задната част. Автомобилът е оборудван и с бензинов нагревател Sirokko 211.

По време на 25-годишния производствен период на Trabant Kübel P601A се правят и някои малки технически и дизайнерски подобрения, макар че цялостният дизайн остава почти непроменен. Първоначално автомобилът върви в комплект със старата камуфлажна система тип „Нотек“, а върху радиаторната решетка има отвор за допълнителен фар.

От 1974 г. нататък всички модели, използвани от армията на ГДР, са оборудвани с новата камуфлажна система NMA74. По същото време са поставени и по-големи огледала за обратно виждане, като първоначално има само едно от страната на водача, по-късно е добавено такова и отдясно.  През 1978 г. се появява първата цивилна версия на автомобила, наречена Tramp (скитник), предназначена основно за износ срещу валута, и по нищо не се различава от военната, освен по цвета на каросерията. Премиерата на Tramp е на Международния панаир в Лайпциг, проведен от 3 до 10 септември същата година, като между 1978 и 1990 г. са направени общо 926 цивилни модификации. Сред целевите държави за износ на Trabant 601 Tramp са преди всичко Гърция и Дания, но известни количества са продадени и в Югославия.

От 1988 г. задното окачване е оборудвано с пружини като при цивилните модели Trabant, което налага цялостна преработка на задната част. През същата година старият двутактов двигател е заменен от 1,1-литров четиритактов от Volkswagen Polo, с което е достигнат своеобразният еволюционен връх за марката.

Производството на Trabant 601 Kübel спира с падането на Берлинската стена. Между 1966 и 1989 г. са произведени 8022 бройки от военния модел и само 2024 цивилни изпълнения, което на фона на общия брой от над 2,8 милиона екземпляра Trabant 601 е нещо незначително.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин