Trabant 601: жива легенда

Преди около четвърт век никой не искаше да кара Trabant – а моделът се превърна в герой на много вицове. Днес обаче мъникът от дуропласт се е превърнал в класика – и в добро състояние държи направо космически цени


6
юни
2017

Учудващо е как преди около 25 години Trabi беше единствено герой на вицове – и изведнъж се превърна в уважаван олд- или йънгтаймер с култов статус. Но какво се случи? За носталгиците Trabant 601 е ням свидетел на новата германска история. Произвеждан от 1964 до 1990 г., той е Volkswagen-ът на ГДР. При това архаичната му техника (още от Войната) се оказва напълно достатъчна в началото на живота му. Със своите 23 к.с., „изстискани“ малко моторче с два цилиндъра, той направо „задушава“ западната конкуренция в лицето на „грозното пате“ Citrоеn 2CV и VW „костенурка“. В условията на планова икономика Trabi не е усъвършенстван – купувачите в социалистическия блок не са имали алтернатива и се е налагало да се задоволят с това, което го има на пазара.

След падането на Берлинската стена Trabant-ите са първите автомобили, които преминават вътрешногерманската граница и отиват на Запад. Именно на този преход са посветени много картини. В условията на пазарна икономика Trabi-тата стават тотално нежелани, а „освободените“ граждани на ГДР точат лиги по Mercedes, BMW и други западни машини, които десетилетия наред са виждали единствено по телевизията. Така неекологичните „мъници“ често отиват на боклука. Единствено колекционерите или хитри спекуланти си заделят по някой екземпляр настрана. Тяхното търпение днес се отплаща: защото Trabant-и в топсъстояние се търгуват за суми от порядъка на 10 000 евро.

Само химическата индустрия на Източния блок може да измисли подобни интериорни цветове…

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >