Ретро » Toyota Corona: Троянският кон на 1973 година

Toyota Corona: Троянският кон на 1973 година

0811
2022

Първата Toyota Corona е лансирана в САЩ още през 1957 г., макар и без особен успех. С течение на времето обаче японската марка се адаптира към местния пазар и в началото на 70-те години репутацията на Toyota в САЩ е изключително висока. Това до голяма степен се дължи на моделите Corona хардтоп и седан. Техният богат набор от стандартни екстри, които по същото време се предлагат само като опция дори при американските автомобили, мощните двигатели с 97 к.с. при 5500 об/мин и красивата външност, комбинирана с усещането за лукс, както и тяхната забележителна енергичност за автомобил от такъв икономичен калибър, получават широка популярност сред американската клиентела.

През 1973 г. гамата на Corona е обогатена и с модерен комби вариант, който притежава всички отличителни белези на седана и спортния хардтоп – бели кантове върху гумите, електронен часовник, луксозен мокет, който покрива пода на купето открай докрай, електрическо отопление на задното стъкло и други стандартни придобивки, които в случая са комбинирани и с респектиращ багажен обем.

Въпреки че стандартният седан не разполага с подобно преимущество, нито пък изглежда толкова провокативно като спортния хардтоп, той също се ползва с огромен успех в САЩ и спечелва симпатиите на хиляди американски семейства. Задните врати са снабдени със специални ключалки, които не позволяват на пътуващите отзад деца да ги отворят по време на движение. Тонираните стъкла и мултифункционалната климатична инсталация чувствително допринасят за комфортното пътуване. Като опция се предлага и уред, който отчита температурата в купето.

Мощните дискови спирачки на предните колела, обезопасеното арматурно табло, “чупещата се” кормилна колона и предпазните колани на четирите седалки безспорно повишават пасивната безопасност за пътуващите. Според характеристиката, дадена в рекламния каталог на Corona, “ефектният модел хардтоп е създаден да доставя удоволствие и то на много по-ниска цена, отколкото бихте дали за друг тип подобни удоволствия”.

Макар и спортен, моделът предлага допълнително багажно пространство при свалянето на задните седалки. Стандартната механична трансмисия тук може да бъде заместена като опция от тристепенна, полуавтоматична скоростна кутия, а обикновеният лост с “топка” е заменен от модерно изглеждащ “джойстик” (комби вариантът също се предлага с пълен “автоматик”, чийто скоростен лост обаче е монтиран на кормилната колона).

Достъпът до задните седалки при моделите с две врати е улеснен до максимум, тъй като предните седалки, не само се накланят, но се и плъзват напред, опирайки почти напълно в арматурното табло. Интересно е да се отбележи, че тапицерията на самите седалки е изработена от ефектно винилово покритие, което създава усещането за лукс, присъщо на автомобилите от много по-висок клас. Сред опциите в купето са радиото и стереоуредбата, снабдена с 8-пистов магнетофон.

Днес моделът Corona отсъства от гамата на Toyota, но това по никакъв начин не помрачава успеха от впечатляващите териториални завоевания от страна на японската марка не само на американска земя, но и по света. Повратът, довел до този победоносен поход, съвпада с първата петролна криза от началото на 70-те години и до голяма степен се дължи успешната Corona, която “удря джакпота” в точното време на точното място.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин