2016
Какво трябва да се случи? За пети път хибридният модел на Toyota е подложен на продължителен тест от AUTO BILD. Prius I, Prius II и Lexus CT200h (с техника също на Prius) получиха оценка отличен 6, а Lexus GS 450h – 5+. Eто защо нашите очаквания към Yaris 1.5 Hybrid също са високи.
От гледна точка на надеждността Yaris не е изключение от правилото: за 100 000 километра колата не показва нито един сериозен дефект, всичко функционира перфектно – както очакваме при Toyota. Един-единствен път машината трябваше да посети извънпланово сервиза – заради пропаднал бутон за аварийните светлини.
Единственият малък хибриден автомобил на пазара ни демонстрира своите силни страни предимно в градския трафик. Там развиващият 61 к.с. електродвигател и 1,5-литровият 4-цилиндров бензинов агрегат със 75 „коня“ работят най-хармонично. „От Югоизточен Лондон до Уембли в петъчния трафик – оптималното пътуване с Yaris! Никога не съм се придвижвал толкова спокойно в Stop-and-go режим“, отбелязва редакторът Щефан Новитски. На кратки разстояния с ниска скорост Yaris се движи чисто електрически безшумно, а смяната на предавките и натискането на съединителя отпадат. И тъй като в града двигателят с вътрешно горене много рядко трябва да работи на високи обороти, подпомаган от електромотора, City разходът често е под 5 литра.
Позитивната картинка обаче се променя, когато Yaris Hybrid стъпи на ускорителната лента на магистралата. Бензиновият агрегат отговаря на рязкото подаване на газ със силен рев, освен това за системната мощност от 100 „коня“ ускорението е доста вяло. „Юркането“ със 150-160 км/ч по магистралата освен със силен шум е съпроводено и с разход до 10 л на 100 км. Така с оглед на обема на резервоара от 36 литра след 300 км светва лампата за горивото.
Професионалистът в продължителните тестове Манфред Клангвалд съвсем рано резюмира поведението на този Yaris. „За града и за пътувания на кратки разстояния е идеален – пише нашият колега. – Силният звук на лошо изолирания от шум мотор дисциплинира. Никой няма да се радва на ужасния рев при натиснат до пода педал на газта. Затова ускорявайте по-сдържано и без да влагате нерви и ще постигнете нисък разход.“ Средната стойност за 100 000 км е 6,4 л, а по тестовия маршрут на AUTO BILD – дори 5,4.
Още два негативни аспекта се набиват на очи при бордния дневник: немощните фарове и недостатъчният комфорт. Най-вече на тъмни пътища извън града усещате колко слабо мъждукат предните светлини. За модерен малък автомобил комфортът е незадоволителен. Отоплението е абсолютно недостатъчно през зимния сезон, долната част на седалките е къса, а окачването – доста твърдо. Единствено предлаганото място и оборудването помагат за положителните точки по отношение на комфорта.
В интерес на истината при фейслифта през август 2014 г. Toyota изчисти много от недостатъците на Yaris. Каросерията и торсионната греда отзад са станали по-устойчиви на усукване, а предните пружини и всички амортисьори са „омекнали“. Резултатът е значително подобрен комфорт на возене – така че „дървеното“ усещане като при тестовия автомобил е заличено. Новите фарове осигуряват повече светлина, а двигателят е по-добре шумоизолиран – но не и особено тих при натоварване. Към подобренията на фейслифта спадат също по-прецизното кормилно управление, както и употребата на по-качествени материали в интериора. Toyota замени също и тромавата навигационна система с по-бърза и по-надеждна.
При финалното разглобяване бяхме възхитени: нито по мотора, нито по трансмисията и електрическите агрегати не установихме износване. Всички тези компоненти изглеждат толкова свежи, че бихме им се доверили поне за още 200 000 км. Но не и на каросерията, по която откриваме първите петна ръжда – макар и на трудно видими места. Слоят лак върху ограничителите пред надлъжните рамена отпред е толкова тънък, че там се образува повърхностна ръжда. Също и по ламарината под гумените уплътнения при задните врати и при капака на багажника се натъкнахме на точици от „кафявата чума“. Както и на кутия с щекери на модула инвертор/конвертор (регулира синергичната работа на двигателя с вътрешно горене, електромотор и батерия) се вижда повърхностна ръжда. Най-силно изразена е тя по защитната ламарина, която предпазва диска от мръсотия, отпред вляво: тя е тотално разядена и без съмнение щеше да бъде забелязана на следващия технически преглед. Куриозно, но факт: от дясната страна също има корозия, но състоянието й е значително по-добро.
Искаме да уточним, че много от огнищата на ръжда изобщо не се виждат от клиента и не са релевантни за техническото състояние на автомобила (с изключение на защитната ламарина). Като се абстрахираме от пропадналия бутон за аварийните светлини, нямахме абсолютно никакви проблеми за 100 000 км – така че този автомобил е 100% надежден. Въпреки това не можем да подминем факта, че огнищата на корозия са прекалено много за кола на две години и ни разочароват при образец на сериозен бранд като Toyota.
Накрая завършваме със смесени чувства: в града Yaris Hybrid е успокояващ, тих, икономичен и лесен за управление автомобил. Който обаче често кара по магистрала, по-добре да избере дизеловия вариант с 90 к.с. (1.4 D-4D) и 6-степенна трансмисия. При висока скорост той е значително по-икономичен, по-пъргав и по-тих от изнервящия със звука си хибрид, консумиращ до 10 л/100 км.
Почитателите на колите „с две сърца“ обаче няма да се дразнят нито на влошената акустика, нито на „тролейното“ ускорение – те просто адаптират своя стил на шофиране и се наслаждават на ниския разход.
Накрая Yaris Hybrid получава три наказателни точки в глава „Надеждност“ (заради пропадналия бутон на аварийните светлини), шест в глава „Качество в дългосрочен план“ (заради ръждата) и четири – при „Всекидневна употреба“ (шум, окачване). Така крайната оценка е 5. Само да не беше пустата ръжда…
„Отличникът“ демонстрира някои слабости
1.Още при свалянето на амортисьорите тестовият екип откриaва първите огнища на корозия. Не е краят на света, но не изглежда добре.
2.Качеството на лаковото покритие (бяло Montblanc с перлен ефект) е добро. Измит хубаво, Yaris-ът изглежда като току-що излязъл от магазина. Дебелината също е в допустими граници.
3.Големите остъклени повърхности гарантират прекрасен обзор – като изключим този назад. Прозорецът на багажника е малък, а обработваната от чистачката площ – направо миниатюрна.
4.Задвижването е много сполучливо. Електромоторът и бензиновият агрегат се справиха безпроблемно със 100-те хиляди километра. Малкият 4-цилиндров мотор изглежда безупречно след разглобяването.
5.Тъмна глава се отваря, когато ви се наложи да включите фаровете на Yaris. Нито късите, нито дългите светлини работят добре. Снопът не достига на нужното разстояние, а светлината се разпределя на петна.
6.Окачването е много твърдо – ето защо то не получава похвали в бордния дневник. При фейслифта през август Toyota промени настройките на пружините и на амортисьорите.
Извод:
Петият хибрид на Toyota в продължителния тест преминава изпитанието както всички останали преди него – перфектно и надеждно. Малкият Yaris не е всестранен талант, той е добър само за града, на магистралата е прекалено тромав и шумен. Излагация за Toyota е ръждата, на която се натъкнахме при разглобяването.