Toyota GR Corolla Circuit Edition: бог на завоите с 300 конски сили (ТЕСТ)

2606
2023

Въпреки скромните си размери, Toyota GR Yaris е сочена за духовен наследник на легендарното Mitsubishi Lancer Evo. „Мъникът“ носи пристрастяващ фактор за всеки почитател на малките спортни автомобили. Наскоро Toyota лансира спортна версия и на „големия брат“ на Yaris – Corolla. Засега обаче тя ще бъде предлага само отвъд Океана. Представяме ви Toyota GR Corolla Circuit Edition.

Японците са поставили на своя бестселър сред компактните модели огромни „раздувки“ на калниците, агресивно оформена предна част с големи въздухозаборници, множество спойлери, карбонов покрив и задна броня, в която са интегрирани три ауспухови тръби. И автомобилът заслужава всичко това – благодарение на бруталния си потенциал под предния капак.

Не само изглежда бърза, но и действително е такава: GR Corolla разчита на 3-цилиндров турбодвигател с 300 к.с. и максимален въртящ момент 370 Нм.

300 к.с. за GR Corolla

А там „бушува“ 1,6-литров 3-цилиндров турбоагрегат, който посредством 6-степенна ръчна трансмисия изпраща колосалните 300 к.с. и 370 Нм максимален въртящ момент към интелигентното 4х4-задвижване с Torsen диференциали. При нормални условия на шофиране 60 процента от мощността отива към предната ос, а ако искате GR Corolla да се държи като „дрифтачка“, няма проблем да насочите до 70 процента от тягата към двойката колела зад гърба на водача. Това става с помощта на въртящ се контролер върху централната конзола.

Макар че спортната генерация ръмжи доста приятно, звукът от трите цилиндъра на агрегата отпред не е особено привлекателен.

Настройка на окачването за удоволствие от шофирането

GR Corolla Circuit Edition, която тежи почти 1,5 тона, спринтира от 0 до 100 км/ч само за 6,1 секунди – а електронният ограничител се задейства чак при 230 км/ч. Но това надали има някакво значение за вас, ако просто искате да се наслаждавате на завоите. А благодарение на увеличената следа и дебелите 235 мм гуми Michelin Pilot Sport 4 „палавата“ Corolla е майстор на тази дисциплина.

Като цяло хората от Toyota са се справили брилянтно с настройката на окачването. Обратната връзка от приятно „тежкото“ кормилно управление е отлична, а благодарение на интелигентното разпределение на тягата силите от задвижването не пречат на атакуването на завоите с висока скорост. На междуселския път иначе сдържаният „японец“ доставя върхово удоволствие за шофьора.

Aтакува завоите добре: увеличена следа, спортни гуми с невероятно сцепление и кормилно управление с отлична обратна връзка осигуряват истинско забавление в завоите.

Не всеки ще хареса звука

Не толкова върхово е удоволствието, което слухът ви ще получи от звука на двигателя. Въпреки акустиката на трите изпускателни тръби 1,6-литровият турбоагрегат не може да прикрие наличието само на три „гърла“ – въпреки че от тях излизаща подобаваща мощ.

Леко дрънчащият „саунд“ си остава въпрос на вкус. И докато сме на тема „двигател“: официално обявеният разход от 9,8 литра на 100 километра не е нисък – и очаквайте доста над тази стойност, ако искате да настъпвате газта.

За да може пилотът да държи автомобила под контрол, „наточената“ Corolla е оборудвана с невероятни спортни седалки и спортни педали. Коженият волан щеше да осигурява още по-добър захват в напечените ситуации, ако беше облечен в алкантара, но и кожата, която е избрана към момента, е приятна. Дигиталното арматурно табло прави впечатление на малко претоварен, но бързо ще свикнете с големия информационен поток.

Работното място на водача: цели десет въздушни възглавници гарантират безопасност, а дигиталният кокпит поднася прекалено много информация – но с него се свиква бързо.

Това важи и за 8-инчовия тъчскрийн в центъра на арматурното табло, който може да се използва за управление на навигацията, аудиосистемата и други функции на автомобила. Впечатляващ за спортен компактен модел е броят въздушни възглавници – те са общо десет, а освен тях за безопасността на водача и пътниците се грижат голям брой системи за безопасност.

Атрактивният хотхеч се предлага в САЩ на стартова цена 42 900 щатски долара, засега не се планира пускането му на пазара в Европа. Но кой знае – все пак GR Yaris успя, защо да не се намерят клиенти и за GR Corolla?

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв