2023
Дали хората с бензин в кръвта ще могат още дълго да се наслаждават на любимите си модели във формата, под която са свикнали? На автомобилното изложение в Токио Toyota представи два прототипа с интересно задвижване на базата на легендарната АЕ86. Те демонстрират формула, по която олдтаймерите могат да станат изключително екологични – и то без да ни лишават от удоволствие при шофирането!
Като цяло, идеята класики да бъдат оборудвани с електромотори не е нова. От години много фирми конвертират олдтаймери за задвижване на ток. Проектите в тази насока са най-разнообразни – и за тяхна база са използвани 911-ки, бусове VW, комбита Mercedes, Mini и какво ли още не… Дори автомобилни производители като Opel демонстрираха, че идеята им допада – в случая с проекта Manta GSe Elektromod.
Сега и Toyota тръгва по същия път, но с различен подход. Целта е автомобилните икони да останат по пътищата и след 2030 г. и да предадат очарованието си на бъдещите поколения. При това основната задача на екипа по разработката е било запазването на удоволствието от шофирането!
Електрическо задвижване вместо високооборотен 1,6-литров 4-цилиндров двигател
За база на проекта е избрана Toyota Corolla AE86. В Европа версията купе на Corolla (позната като Corolla GT) не е особено популярна, но извън пределите на Стария континент AE86 вече има статус на легенда. В Япония AE86 се е предлагала в две версии, Corolla Levin и Sprinter Trueno. И при двете клиентът е можел да поръча високооборотен 1,6-литров 4-цилиндров двигател, който изпраща мощността си към задните колела.
На автомобилния салон в Токио Toyota показа електрическа версия на малкото купе. Тя се нарича AE86 BEV Concept и за момента е само концепция.

Електрическата AE86 (Corolla Levin) визуално не се различава от стандартна AE86 – като изключим стикерите. По-интересното се крие под ламарините: Toyota разчита на доказана техника от серийното производство за прототипа. Електрическият мотор идва от пикапа Tundra Hybrid, а батерията – от Prius. Въпреки че японците не разкриват данни нито за мощността, нито за пробега, с видео те доказват, че автомобилът може да се движи – и дори да дрифти!
Удоволствието от шофирането не остава на заден план
Инженерите разкриват, че са се опитали да запазят добрия баланс на AE86, като увеличават теглото в минимална степен. И тук идва голямата изненада: в AE86 BEV превключвате ръчно! Ръчната трансмисия е адаптирана към електрическото задвижване, за да осигури на водача максимално удоволствие от шофирането. Ако изгледате видеото до края, ще видите, че явно се е получило.

Toyota също залага на Oldschool шик и в интериора: първо, всичко излишно е извадено, монтирани са две седалки Bride с 5-точкови колани Cusco, спортен волан и ролбар. Всичко звучи като добра предпоставка за удоволствие от шофирането, нали?
Между другото, AE86 BEV Concept не е единственият прототип, базиран на AE86 – Toyota представи и AE86 H2 Concept, в който оригиналният 4-цилиндров мотор е с модифицирани инжектори и с други промени, за да работи на водород.
Конверсията е сложна и скъпа
Макар че идеята определено е очарователна и крайният продукт наистина изглежда като гаранция за радост от шофирането, търсенето на автомобили по подобен проект поне засега е доста слабо. Защото ако трябва да бъдем честни, повечето хора с бензин в кръвта обикновено не биха искали да конвертират своята класика на електрическо или водородно задвижване, защото това не се налага към момента. Но дори тези, на които идеята им допада, в повечето случаи ще се стреснат от високите разходи и трудностите пред електрически или водородни конверсии.