2023
Японска изследователска асоциация ще участва с водородно бъги в рали Дакар 2024
Това си е огромно предизвикателство: изследователската асоциация HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology), в която Toyota участва заедно с други японски производители на автомобили и мотоциклети, ще изпрати HySE-X1 в следващото издание на рали Дакар (от 5 до 19 януари 2024 г.).
Прототипът, оборудван с водороден двигател, стартира като част от програмата за бъдещото на Дакар, наречена „Мисия 1000“, която насърчава развитието на ново поколение CO₂-неутрални задвижващи технологии.
HySE-X1, който напомня на компактно плажно бъги, използва модифицирано шаси за Дакар от белгийския партньор на проекта Overdrive Racing. Освен бутилки за водород и съответната система за подаване на гориво, машината използва и мотоциклетен водороден двигател, който HySE е разработила съвместно с други компании.
За да намаляват водородните емисии и да изследват приложението на алтернативни горива за конвенционални двигатели с вътрешно горене, множество известни японски производители като Toyota, Mazda, Subaru, Kawasaki, Yamaha, Honda и Suzuki обединяват усилията си в асоциацията за развойна дейност. Заедно с други партньори те поставят основния си фокус върху лансирането и разпространението на малки водородни двигатели.
Overdrive Racing ще се грижи за зареждането и обслужването на прототипа по време на рали Дакар. Независимо дали става въпрос за водородни двигатели, електрически силови трактове или горивни клетки, най-тежкото рали в света е перфектният тест за алтернативни задвижвания.
HySE иска да използва възможността да тества работата на водородния двигател в тежки условия и да открие потенциални проблеми. Целта е да се ускори по-нататъшното развитие на технологията на водородните ДВГ. В същото време участието в Дакар служи като демонстрация за насърчаване на изграждане на глобална мрежа за водородна мобилност сред различните производители.
„Посредством участието в рали Дакар искаме да представим по ясен за възприемане начин резултатите от нашите разработки “, обяснява Кенджи Комацу, председател на HySE и изпълнителен директор на Центъра за технически разработки и развитие в Yamaha Motor Co. Ltd. „Освен това участието ще ни позволи да установим потенциални проблеми и да усъвършенстваме нашата технология, за да отговорим на техническите проблеми, необходими за скорошно интегриране на водородни агрегати в малки автомобили.“
Посетителите на тазгодишното Japan Mobility Show (26 октомври – 5 ноември) ще могат да се запознаят с прототипа HySE-X1 за Дакар.
Технически данни – HySE-X1
Дължина/ширина/височина: 3530/2070/1700 мм
Тегло: около 1500 кг
Тип двигател/клапани: 4-тактов редови четирицилиндров с течно охлаждане с компресор/DOHC 16
Работен обем: 998 куб.см