Touareg V8 TDI: мощен като мечка и с хореография на клапаните


21
ян.
2020

Голям великан и малък шедьовър: имаме предвид V8 TDI на Volkswagen Touareg, за който някои хора клатят сърдито глава, а други умират от удивление. Ние принадлежим към втория тип – защото сме въодушевени от технологиите на „осмака“, който разполага с необичайна турботехника.

Високите технологии за двигателя

Двата турбокомпресора работят в тандем едва при високи обороти. До средни се отваря само единият от двата изпускателни клапана към цилиндрите. Така първото турбо при ниски обороти получава цялата „порция“ отработени газове, което трябва да осигури пъргави реакции. Едва от 2200 об/мин разработената от Audi система Valvelift активира другите изпускателни клапани, с което и второто турбо се включва в играта. От 2700 оборота и в осемте „гърла“ на двигателя са отворени всички изпускателни клапани – и V8 работи като Biturbo. Техническото решение елиминира нуждата от електрически компресор, за който би била необходима 48-волтова електрическа мрежа. А водачът изобщо не усеща промените в сложната „хореография“ на клапаните.

Така и така ултрапотентният дизел се представя като невероятно сдържан – и специално благодарим на инженерите на Volkswagen, че са се отказали от употребата на разни изкуствени звукови генератори. Така „фойерверкът“ от 900 Нм, достъпни при 1250 об/мин, прави още по-силно впечатление. Единственият недостатък е, че при импулсивен старт на светофара има един миг замисляне, преди хората на борда да бъдат „залепени“ за седалките. Инженерите ни смайват и с постиженията си по отношение на пътното поведение. То се дължи преди всичко на нежното въздушно окачване, в което е постигнат невероятен баланс между прекрасна возия и спортен талант. Допълнителното тегло, с което тежкият двигател притиска предната ос, се усеща при резки маневри на мокра настилка – тогава машината има склонност към недозавиване.

В струващия над 200 000 лева (по данни за Германия) тестови автомобил са поставени въздушното окачване с активна стабилизация, както и системата със завиващи задни колела. Последната намалява диаметърa на завой с около метър до 11,5 м – съвсем порядъчно постижение с оглед на огромното туловище на SUV-a. По отношение на динамичното придвижване обаче спокойното можете да си спестите струващата близо 8000 лева екстра.

Продължете на следващата страница

Още по темата