Tonale Plug-in-Hybrid Q4: този малък SUV гарантира бъдещето на Alfa (ТЕСТ)

1306
2023

От Alfa Romeo казват, че Tonale Plug-In Hybrid Q4 била не просто топверсията на модела. Никоя друга Alfa не символизирала толкова добре промяната на марката във всеки детайл – към изцяло нов спортен характер.

Така че, ако пристигнете на бензиностанцията с Tonale, боядисано в цвят Verde Montreal с яркочервени спирачни апарати и 20-цолови джанти, наречени Prototipo, не е нужно да казвате на на гишето номера на колонката. Там служителят се обръща към вас с лъчезарна усмивка: „Alfа-та, нали?“.

Италианците спазиха обещанието си – дизайнът действително е уникален. А когато погледнете техническите характеристики, всичко изглежда прекрасно. 4-цилиндров двигател с вътрешно горене със 180 к.с. задвижва предните колела. Отзад работи електрически мотор със 122 к.с., който бива захранван от батерия с капацитет 12,5 кВтч – според измерванията на AUTO BILD тя позволява пробег 53 километра изцяло на ток.

Но това засяга само екологията. Хибридната система осигурява и подобаваща динамика, когато различните типове агрегати се задействат в тандем – тогава Tonale-то със зареждане от контакта разполага с 280 к.с. А според нашите измервания SUV-ът ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,4 секунди – стига батерията да е пълна.

Еха! Водачите със спортни амбиции веднага ще настъпят педала до пода – в очакване за достигане на максималната скорост от 206 км/ч. В началото „италианецът“ тръгва доста шеметно. Но след това ви очаква малко разочарование – стрелката на дигиталния скоростомер спира да върви напред при 198 км/ч.

След 160 км/ч на германската магистрала малкият 4-цилиндров агрегат с работен обем 1335 кубически сантиметра прави впечатление на доста претоварен – и не го крие в акустично отношение. Иначе комбинацията от агрегати не реагира особено спортно в съчетание с 6-степенната автоматична скоростна кутия и „нерешителната“ електроника. Неплавното превключване на предавките, както и осезаемите преходи между тягата на електрическия мотор и двигателя с вътрешно горене водят до прекъсвания в подаването на мощност, особено при шофиране с леко натиснат педал на газта карат иначе шикозното Tonale да прави впечатление на остарялo технически. Това важи и за високия разход на гориво, когато бензиновият двигател работи без електрическо подпомагане – тогава консумацията е около 10 л на километра. За да може електродвигателят отново да работи пълноценно, бензиновият двигател може да зарежда батерията в режим e-Save – или да използвате бързо зарядно устройство при максимална мощност до 7,4 кВт. Но дори и с такова пълното зареждане на батерията отнема два часа и половина.

За съжаление, и по отношение на пътното поведение Tonale не следва старите добродетели на Alfa Romeo. Моделът е базиран на платформата Small Wide 4×4, върху която стъпва Jeep Compass от 2017 г. Tonale страда от късото си междуосие и прекалено „лекото“ кормилно управление, което не осигурява оптимална обратна връзка. А в комбинация с недозавиването при бързи и къси завои ще усещате малкия SUV доста нестабилен.

С други думи, мощността от 280 к.с. звучи много впечатляващо – но на хартия, на пътя трудно ще ги усетите. А това е жалко, защото във всички останали аспекти Tonale Plug-In Hybrid Q4 е точно това, което трябва да бъде. Интериорът е спортен и модерен, като същевременно напомня на болид от Формула 1. „Перата“ за превключване на предавките са изработени от алуминий и са с порядъчна големина, дигиталните уреди пренасят дизайна от легендарните времена на Alfa в модерната епоха, красивите материали радват при допир, а спортните седалки с тапицерия от изкуствена кожа действително заслужават това определение.

Качествена изработка

Качеството на изработка също прави много добро впечатление, с изключение на много дребни изключения, които дори не си струва да споменаваме. Ето защо не ни притеснява, че при по-сериозно натоварване адаптивното окачване реагира малко „дървено“, а вътрешното пространство не отговаря на това, което външните размери обещават.

Това се усеща най-вече в багажника. От него електрическият мотор и батерията отнемат почти 115 литра в сравнение с Tonale, задвижвано само от двигател с вътрешно горене, и намаляват обема за товари до 385 литра.

„Италианецът“ печели ценни точки с техническите си нововъведения. Това важи за 10,25-инчовия централен тъчскрийн с интуитивно управление, както и за безжичната свързаност на CarPlay и добрия гласов контрол, който се задейства при командата „Hey Alfa“. Електронните асистиращи системи също ни направиха добро впечатление – а прекалено „строгият“ помощник за следене на лентата може да се деактивира лесно чрез натискане на лостчето за мигачите.

Извод

Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 е успешен спортен SUV, който радва с невероятна визия и качество на високо ниво, което убива предразсъдъците за марката. Жалко единствено, че не е толкова динамичен, колкото бихме искали. Но все пак фактът, че моделът с цена минимум 106 980 лв. изминава 53 км изцяло на ток, далеч не е за подценяване.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин