2023
E 60 AMG никога не присъстваше в официалните ценови листи на Mercedes, тъй като беше достъпен само при специална поръчка. В момента се продава много запазен екземпляр от модела.
Има много редки и доста скъпи модели на Mercedes! Докато легендарни класики като 300 SL са магнит за колекционерите от десетилетия, интересът към по-специалните модели на Mercedes от 90-те и началото на новото хилядолетие напоследък също се е увеличил. Най-вече AMG-версиите стават все по-популярни сред хората с бензин в кръвта. А най-атрактивни за ценителите са онези AMG-та, които никога не са били официално обявени в ценовите листи, а са били конфигурирани само по желание на клиента. Пример за такава модификация е Mercedes E 60 AMG!
Не, не говорим за E 60 AMG W 124, а за още по-малко известния E 60 AMG от серията W 210. Второто поколение на E-класата, известно като „четириочката“, отпразнува своя дебют през 1995 г. с четири елипсовидни фара. То е произведено над 1,6 милиона пъти до спирането на модела през 2002 г.
E 60 AMG беше топмоделът
Още през есента на 1995 г. Mercedes представя тогавашната топверсия на W 210, E 50 AMG. В сравнение с днешните AMG-та, E 50 почти не се различава от стандартната E-класа. Спортният вариант е базиран на линията на оборудване Avantgarde, като предните и задните брони и праговете са „пипнати“ съвсем леко. Като изключим двойните ауспухови тръби и джантите AMG Monoblock, E 50 е направо незабележим.

По-интересното е под капака. Всички E 50 са базирани на E 420; неговият атмосферен V8-двигател (M 119) в AMG-то е с увеличен от 4196 на 4973 куб.см обем. Благодарение на допълнителни модификации мощността е вдигната от 279 на 347 к.с., а въртящият момент – от 400 на 480 Нм. От февруари 1996 г. E 50 е първата E-класа AMG – и тя официално е включена в ценовата листа на Mercedes. Базовата цена на модела по онова време е била почти 150 000 марки.
V8-агрегатът е с увеличен до 5956 куб.см работен обем
Вероятно това е трябвало да бъде достатъчно за шофьорите на Mercedes със спортни амбиции. Но явно е имало и клиенти, които са търсели нещо повече – именно за тях по-късно през 1996 г. е лансиран E 60 AMG W 210. За разлика от E 50 обаче, новият топмодел така и не се появява в ценовите листи, а се произвежда само след индивидуална поръчка. Е 60 е на практика ревизиран E 50. M 119 (или по-точно – M 119 E 60) е с увеличен до 5956 куб.см работен обем – което също оправдава обозначението E 60.

Вместо с 347 к.с. и 480 Нм, E 60 AMG разполага с 381 к.с. и 580 Нм, изпращани към задните колела. Благодарение на 5-степенната автоматична трансмисия, E 60 ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,1 секунди и постига електронно ограничена скорост от 250 км/ч. По желание на клиента ограничението на максималната може да бъде отстранено. За съжаление не е ясно колко е струвала конверсията от E 50 в E 60 AMG. Говори се, че е имало дори E 60 AMG 6.3 с работен обем 6298 куб.см и мощност 405 к.с. – нещо като предшественик на E 63 AMG. През 1998 г. E 50 и E 60 са спрени от производство и са заменени от E 55 с V8-агрегата M113.
Само 200 произведени E 60 AMG
Няма официални данни за броя произведени E 60 AMG, но експерти предполагат, че между 1996 и 1998 г. са направени не повече от 200 бройки. Един от тях в момента се продава от германската автокъща German-Car.Net в Кроп (федерална провинция Шлезвиг-Холщайн).
Въпросният W 210 е конвертиран в E 60 от AMG като чисто нов автомобил през септември 1996 г. – т.е. става въпрос за напълно оригинален автомобила. Първата му регистрация е направена през май 1997 г., оттогава AMG-то е „навъртяло“ само 105 220 километра. На снимките W 210-ката в сребрист металик (код на боята 744) прави впечатление на изключително запазена. По данни на дилъра по AMG-то нямало ръжда, което всъщност би било рядкост за екземпляр от този модел.
По автомобила няма драскотини и вдлъбнатини, 18-цоловите джанти Monoblock също са в добро състояние. Естествено, оборудването на E 60-ката е повече от богато. Автомобилът разполага с двуцветен кожен салон Condor/Exclusive AMG, пакет Memory, паркинг сензори, ксенонови фарове, електрическа задна щора, шибедах, отопление на седалките отпред и отзад…

Много по-важен от оборудването обаче е могъщият V8 под предния капак. Според тогавашни публикации в медиите въпросният M 119 с увеличен до 6 литра работен обем реагирал много пъргаво на командите oт педала на газта и генерирал порядъчна мощност. Сертификатът на производителя потвърждава, че модификациите по двигателя действително са дело на AMG, т.е. Benz-ът е напълно автентичен.
Редкият AMG струва почти 120 000 лева
Разбира се, тази ексклузивност има своята (висока) цена. Автокъщата е обявила оферта от 58 900 евро за редкия E 60 AMG. Това е колосална сума за W 210 – и ако огледате малко обяви, ще откриете и други E 60 AMG за по-малко пари. Те обаче обикновено са на значително повече километри и невинаги са в отлично състояние.
Ако искате да похарчите по-малко пари, трябва да потърсите E 50 AMG, с малко късмет можете да откриете и за около 30 000 лв. Преди няколко години имаше E 50-ки и за по 10 000 лева, но тези дни отминаха. Защото повечето редки Mercedes-и вече не са по-евтини.