2021
Почти 40 години след дебюта на серията 201, старите Mercedes 190 отдавна са намерили голям кръг от почитатели. Седаните обаче не са изключителни нито по отношение на външния вид, нито по отношение на цената. Освен ако не става въпрос за някой от близо 500-те произведени 190 E 2.5-16 Evolution II. Екземпляр на екзотиката от 1990 г. сега се продава на търг в Маями. За въпросния 190 E 2.5-16 с пробег само 18 000 км американците искат „само“ 475 000 долара. Според сегашния валутен курс това е равностойността на близо 800 000 лева!
Състезателната версия на този емблематичен модел участва в шампионата DTM през 90-те години и предизвика BMW M3 Evolution II наред с много други „бегачки“. За да участва в надпревара, компанията от Щутгарт трябва да хомологира модел за обществените пътища, който осигурява техническата база за състезателната версия.

За целта е достатъчна малка серия: показаният тук Mercedes 190 E 2.5-16 Evo II е номер 473 от общо 502 произведени. Преди 31 години като нов е струвал 104 400 DM. Но Evo II отдавна се продава за шестцифрени суми в евро. Срещу 210 000 евро (420 000 лева) ще си вземете автомобил в състояние 2, в състояние 1 (на практика нов автомобил) – дори 370 000 евро (740 000 лева). Така че не падайте от стола, след като чуете колко трябва да струва екземпляр под номер 473.
Evo II, както по-късно е наречен от ентусиастите, се произвежда само в черен металик през 1990 г. и е оборудван с 4-цилиндров двигател с мощност 235 к.с. А какъв е обемът на агрегата с 16 клапана? Едва 2,5 литра.

Двигателят, разработка на Cosworth, достига максимална скорост от 7700 оборота в минута, благодарение на намаляване на теглото на мотовилките и друга ангренажна верига. Той позволява достигането на максимална скорост от 250 км/ч и ускорение 0-100 км/ч за 7,1 секунди.
Oтвън автомобилът се характеризира с каросерия с раздути калници и допълнителни аеродинамични компоненти, както и със специални 17-цолови олекотени джанти в дизайн с шест спици. Вероятно най-забележителната характеристика на Evo II е гигантското антикрило отзад. С него мега 190-ката изглежда като състезателна кола за улицата.
Особено внимание е обърнато на аеродинамиката на Evo II с цел увеличаване на притискателната сила благодарение на предните и задните спойлери, които могат да генерират максимално притискане съответно от 21,2 кг и 57,1 кг.