2022
Веднага щом стъпи на магистралата, мощното купе попада в свои води и показва бруталната страна на огнения си темперамент. Изведнъж всички “хегемони” на пътя, които иначе “нямат равни на себе си” стават безлични и с недоумение наблюдават как една странна птица, боядисана в тъмно лилав металик, буквално ги “издухва” от лявата лента…
Съприкосновението с този забележителен, чисто български хот-род уникат, изработен от RD Studio през 2016 г., е наистина вълнуващо преживяване. Проектът е вдъхновен, ръководен и финансиран от самия директор на Richi Design Studio Гено Иванов – Ричи, който е и автор на дизайна. За основа е използвано архаично шаси на Studebaker от края на 30-те години и затова името на новия хот-род също е Studebaker, макар че външният му вид няма почти никакви допирни точки с американската марка.
Автомобилът се задвижва от 12-цилиндров двигател BMW Серия 7 (плюс допълнителни компоненти от Серия 8) с мощност 360 к.с. при 5400 об/мин. Предното окачване също е от BMW, но е модифицирано така, че колата да прилепне по-близо до земята. Скоростната кутия е механична шестстепенна. Максималната скорост надвишава 260 км/ч, които са реално постигнати и засечени. Разходът на гориво е огромен…

Външното оформление е плод на неограничена творческа фантазия и пълна свобода на въображението. По отношение на своя дизайн автомобилът не може да бъде безусловно поставен в никаква стандартна категория. Комбинацията от ръчно изработена надстройка в ретро стил и модерен мощен двигател с екстремни динамични параметри го доближават най-много до хот-род. При хот-род интерпретациите, разбира с,е най-често се използват външни компоненти и стандартно шаси от серийно произвеждани модели, като част от елементите на каросерията се модифицират частично или се преработват изцяло. Понякога обаче цялата каросерия се прави на базата на предварителен художествен проект, който само се придържа към носталгичните измерения на ретро епохата без да наподобява нищо конкретно (каквато е например една не малка част от моделите на легендарната американска фирма Barris). Така е и в случая с представения от нас Studebaker, при който е спазена ретро линията без да се заимства или копира нищо от конкретен автомобил. Каросерията с характерна “приклекнала” хот-род предница е изработена от стоманени листове, заварени върху пространствена тръбна рама, която е монтирана върху стандартно шаси от Studebaker President Coupe с регистрация от януари 1937 г. (още едно сходство със стила хот-род).

Всъщност в България може да се говори за хот-род в класическия смисъл на думата по отношение на не повече от два-три автомобила, които отговарят на максимален брой изисквания – например преработеният през 2001 г. от Любен Хаджикостов Chrysler от 1934 г. (при който е запазено шасито и основната част от каросерията) или небезизвестният Ford Eifel от Враца, който също беше видоизменен по всички правила

на хот-род културата, както и един от довоенните екземпляри на Mercedes-Benz, трансформиран и тунингован от фирмата SAZ Studio на Кирил Николаев. Затова и Studebaker-ът на Richi Design Studio засега може да се причисли по-скоро към самобитните ръчни изработки, които имат най-много допирни точки с идеята за хот-род. Той беше официално представен за първи път пред публика на ретро парада в Стара Загора през 2016 г., където получи много високо отличие. Впоследствие е награждаван многократно, за което не е било необходимо да бъде предварително поставен в конкретна категория. Това е просто екзотика, която привлича вниманието, харесва се на публиката и се превръща в естествен притегателен център навсякъде, където се появи – в Стара Загора, Белград, Сливен, Пловдив, Солун, Бургас и на много други места, през които премина само за няколко месеца през 2017 г., автомобилът на Ричи си тръгна със заслужени награди.
