Toзи бус харчи по 5 литра масло на 4000 км!

0708
2023

VW T6 на Андреас Вийн е голям лакомник. Bulli-то, произведено през 2016, обаче демонстрира огромна жажда не към горивото, а към маслото: автомобилът гори по 5 л на 4000 км въпреки пробега си от едва 122.000 км! Собственикът на машината от германския град Геестнахт води отчет за консумацията на масло – и е сериозно загрижен за автомобила, който някога му е бил мечта.

И с право: защото случаите на повреди по мотора при Т6 с битурбо дизела (204 к.с., код на мотора CXEB) стават все повече. По данни на VW в периода на моделни години 2016-2019 с топагрегата са произведени общо 84.359 броя T6.

Намалена мощност, загуба на антифриз, висока консумация на масло

Много клиенти се оплакват от намалена мощност, загуба на антифриз и висока консумация на масло – всички предвестници за скорошна смърт на двигателя. В подобни ситуации няма да помогне воденето на дневник за разхода на масло, а само смяната на двигателя и други вече повредени компоненти. И естестветно – упоритост при предявяването на претенции към производителя.

Предполагаема причина за високия разход на масло: коксуването по пружината в маслообирателния сегмент го прави неподвижен, той спира да уплътнява стената на цилиндъра и така маслото влиза в горивната камера.

Volkswagen е наясно с проблема. Според хората от Волфсбург случаите били „в диапазона на няколко процента“. Що се отнася до техническите причини, те пишат само, че при определени условия на употреба можело да възникне „повишено износване вътре в двигателя“.

При настъпване на дефектите е наложена рутинна ремонтна процедура, при която се сменят блокът на двигателя, филтърът за твърди частици, катализаторът и ламбда сондата. Разходите само за частите възлизат на около 25.000 лева, които, благодарение на „широкообхватната кулантност“ (в зависимост от възрастта на автомобила и пробега му), не се поемали само от клиента.

Клиентите се борят за поделяне на разходите с VW

Производителят обаче не демонстрира загриженост и финансово участие нито при случая на Андреас Вийн, нито към този на друг германец – Кристиан Бендер от Блискастел-Асвайлер. През декември 2022 г. турбото на неговия T6 от 2018 г. се чупи, а разходът на масло преди това е бил 2 литра на 1000 километра – и то на пробег под 130 000 км. От март 2023 г. досега никой от VW не е търсил Бендер и няма изгледи компанията да поема дори поне част от разходите по ремонта. Ето защо собственикът на буса вече е наел адвокат.

Същото е направил и Юрген Айххорн от Нюрнберг. Неговият T6 (произведен през 2017 г., на 80 000 км) е в сервиза от края на март 2023 г. Първият опит за ремонт е неуспешен. При ендоскопско изследване са открити метални частици в горивото – двигателят е унищожен.

По телефона VW прогнозира ремонтни разходи минимум 20.000 евро (около 40.000 лева). Автомобилът и вече сменените части са приложени като доказателства към делото, а съдът съвсем скоро е възложил независима експертиза. Айххорн е убеден: „Въпросът е не дали ще възникнат проблеми, а по-скоро кога.“

Майсторите на двигатели получават запитвания от собственици на T6

За това свидетелстват и публикациите на уебсайта „motorschadenvergleich.de“ (името на домейна в буквален превод означава „сравнение на щетите по двигателите“). На портала са постъпили цели 65 запитвания за ремонт на агрегата с код CXEB за последните 12 месеца. „Постъпването на толкова голям брой запитвания е много необичайно. Двигателят изглежда особено податлив на повреди“, коментира Джосуа Шулте, един от създателите на портала.

Засега техническите причини за проблема не могат да бъдат изолирани толкова ясно, колкото в случаите с предшественика VW T5, при който проблемът се дължеше на дефектните радиаторчета на EGR. Шулте подозира, че става въпрос за структурна слабост на клапана за рециркулация на отработените газове (EGR), комбинирана с актуализацията на софтуера в резултат на дизеловия скандал. Това би могло да е увеличило термичното натоварване на двигателя.

Коксуващи бутала и бутални пръстени: такива са последствията от недостатъчното върнато количество масло и лошото качество на използваните материали, подозира специалистът по ремонт на двигатели Ричард Вилд.

Всеки месец средно 15-20 собственици на T6 правят запитвания към сервиза Wild Motoren в германския град Унтерплайхфелд (Бавария). Шефът му Ричард Вилд е на мнение, че конструкцията и качеството на материалите на буталните пръстени и буталата не отговаряли на изискванията в дългосрочен план и били причина за разхода на масло.

Адвокати са се специализирали в проблемни Bulli-та

Междувременно адвокати са се специализирали в случаите с повредени двигатели на T6. Един от тях е Паскал Фуест от Меербуш, който говори главно за термични проблеми и дефектни EGR клапани. Адвокат Фредерик Гизевиус от Щутгарт казва, че вече представлявал 20 притежатели на бусове от въпросния модел и че в момента получавал средно по 5 нови запитвания на седмица за подобни казуси.

Гизевиус допуска, че имало „няколко конструктивни пропуска, проявили се след ъпдейта“. Според правния защитник съпротивата на VW била „незначителна“. Автомобилният производител нямал интерес да „предлага икономически разумно решение за всички засегнати собственици на T6“. Така за своите разочаровани клиенти VW превръща техническия проблем в юридически.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв