2024
Разширяването на завода на Tesla в Грюнхайде, Германия се забавя
С проблемите на пазара за електрически автомобили, разширяването на фабриката на Tesla в Грюнхайде, Германия също е в застой. Tesla все още планира да разшири фабриката си близо до Берлин – но при определени условия.
Протести, спиране на производството, проблеми на пазара: американският производител на електрически автомобили Tesla шофира в Германия тази година срещу нарастваща съпротива. По принцип компанията се придържа към плановете за разширяване на единствената си европейска фабрика в Грюнхайде близо до Берлин. Но поради трудната пазарна ситуация графикът е напълно отворен.
„Ние предполагаме, че пазарът ще се съживи отново. Със сигурност е въпрос на това колко бързо и кога“, каза директорът на завода Андре Тириг. „Няма обаче да харчим няколко милиарда за разширяване на фабриката, без сигналите да са много ясни, че пазарът също иска това.“
Значително по-малко регистрирани нови електрически автомобили
Мениджърът на фабриката на Tesla не само дава да се разбере, че изграждането на друга фабрика ще струва няколко милиарда евро, но също така посочва условията за такава. „Можем да натиснем газта, когато забележим, че имаме нужда от нея“, каза Тириг, който работи в автомобилната индустрия почти 25 години. „Ние все още произвеждаме на три смени пет дни в седмицата и можем да започнем отново по всяко време.“
Това обаче в момента не е възможно, тъй като пазарът на електрически автомобили е в спад. През първите шест месеца на тази година броят на новите регистрации в Германия в електрическия сектор е 184 125, включително 21 249 автомобила Tesla, според данни на Федералната служба за автомобилен транспорт. Нещата изглеждаха по-добре през същия период на миналата година: регистрирани бяха 220 244 електрически превозни средства, включително 36 384 модела Tesla.
Очаква ли се по-голям пазар?
Компанията, ръководена от милиардера Илон Мъск приключи второто си поредно тримесечие със спад на печалбите в световен мащаб. Предварително планираните съкращения на работни места в Tesla също имаха последствия за Гршнхайде: „Нашето планиране в началото на годината предвиждаше значително по-голям растеж, който не се реализира“, каза Тириг. „Съкратихме 400 работни места доста бързо и тихо с атрактивен пакет за обезщетение.“
Той посочва производството за Великобритания като положителен сигнал. „Фактът, че сега обслужваме и пазара с десен волан във Великобритания и Ирландия от Берлин, означава, че имаме по-голям пазар за продажби, до който достъпът ни е директен.“
Молба за разрешаване за поетапно разширение
В Грюнхайде в германската провинция Бранденбург Tesla произвежда електрически автомобили повече от две години. По данни на компанията там работят почти 12 000 служители. Производителят на автомобили иска да увеличи производството от над 250 000 автомобила годишно до един милион автомобила годишно.
Първото заявление за екологично одобрение от провинция Бранденбург за разширението беше подадено, но се забави. Първоначално това се отнасяше само за строителни работи по съществуващи сгради – Държавната агенция по околна среда даде временно одобрение за това. „Очакваме първото частично одобрение да дойде през септември или октомври“, каза Тириг. Подобен график дава и Държавната агенция по околна среда на Германия. Засега са планирани още две молби за разрешителни, включително тази за одобрение на нова фабрика.
Начални трудности и нарастваща съпротива
Началото на 2024 г. беше неравномерно. Производството беше спряно за около две седмици през януари и февруари, тъй като липсваха компоненти поради атаки на хутите срещу кораби в Червено море. Освен това нарастват протестите срещу американската компания. От февруари екоактивисти лагеруват в гората край фабриката, за да протестират срещу разширяването с изсичане на гората и нова товарна железопътна гара, както и срещу потреблението на вода. Според анкета сред гражданите в Грюнхайде, в която мнозинството се обяви против разширяването, трябва да се изсичат по-малко гори.
През март имаше атака срещу електрическото захранване на Tesla близо до фабриката. Производството на автомобили беше спряно почти седмица поради прекъсване на електрозахранването. През май екоактивисти се опитаха да щурмуват обекта на Tesla по време на протести. През юни производството отново спря – според Tesla поради вътрешни оптимизации. Производителят на автомобили е въвел повече автоматизация: преди, например, мотокари транспортираха части за каросерията, но сега тази дейност е напълно автоматизирана.
Еколозите имат опасения
В момента се работи по планирането на нова товарна гара. За целта трябва да бъдат изсечени горите, собственост на Германия. „Водим дискусии с горското стопанство относно покупката“, каза Тириг. Финансовата комисия на парламента на провинция Бранденбург трябва да даде зелена светлина – не е ясно дали това ще се случи през този изборен период. „Тогава ще имаме шанс евентуално да завършим покупката тази година.“
Има големи притеснения от страна на еколозите и жителите, също и защото централата се намира отчасти във водоохранна зона. Потреблението на прясна вода е под 500 000 кубически метра миналата година, което е значително по-малко от договореното количество вода годишно.
Tesla отхвърля твърденията за околната среда
Според Tesla за производството на всеки автомобил са нужни 1,8 кубически метра вода. Компанията подчертава, че това е доста под средното за автомобилната индустрия. По собствена информация германският производител на автомобили BMW е използвал 1,78 кубически метра питейна вода на автомобил, произведен през 2023 г.
Tesla не иска да използва повече вода за разширяването в сравнение с преди. Договорно осигурената сума също е достатъчна за един милион коли, „защото в бъдеще искаме да рециклираме не само нашата технологична вода, но и нашите санитарни отпадъчни води във фабриката“, каза Тириг. Той гледа критично на протеста: „Тук произвеждаме електрически коли, не сме петролна рафинерия или нещо такова“. Протестният лагер в гората край завода продължава.