Tesla все по-близо до отварянето на завод в Германия


22
ян.
2020

През 2018 материал от Wall Street Journal съобщи, че Tesla планира да отвори завод в Европа. Според тогавашната информация две немски провинции-Заарланд и Райнлад-Пфалц, и Холандия са сред локациите, от които американския автомобилостроител се интересува. И докато Tesla вече беше издигнала европейската си централа в Страната на лалелата, чрез Twitter Елон Мъск съобщи, че Германия е “водещ избор”.

През 2020, две години по-късно, Tesla е все по-близо до изграждането на европейска “Гигафабрика”, като наскоро от Bloomberg съобщиха, че теренът, на който трябва да изникне фабриката се подготвя. В крайна сметка от компанията избраха наброяващото около 8000 жители градче Грюнхайде, което се намира в провинция Бранденбург, на около час път югоизточно от Берлин.

“Гигантските”‌ фабрики на Tesla

Първите дейности около предстоящия строеж са свързани с обезопасяване на мястото, и по-точно с претърсването на терена за неизбухнали експлозиви останали от времето на Втората световна война. Следва влизане на тежки машини, които ще разчистят мястото от растителност, с което и ще завърши първата фаза от проекта. По план това трябва да се случи още до края на феврурари-амбициозен срок, присъщ на компанията.

По предварителни данни европейската “Гигафабрика”‌ на Tesla ще е с капацитет на производство от 500 000 автомобила годишно, като също така ще произвежда батерии и задвижващи системи и ще даде работа на 12 000 служители.

Анализатори отбелязват, че изборът на локация е дръзка постъпка като се има предвид, че Германия е една от водещите страни в света на автомобилостроенето и дом на втората най-голяма автомобилостроителна компания в света-Volkswagen. Също така немските автомобилни гиганти все повече се ориентират към пазара на електрически автомобили, което означава, че Мъск и компания ще отворят производство точно под носа на някои от своите най-амбицирани конкуренти.

Кметът на Грюнхайде определи заводът като “уникална възможност”, която се очаква да даде стимул на високо образовани младежи “да останат в района”.

Въпреки това, не всички са толкова благосклонни, като DW споделя, че сред местното население се е появило напрежение свързано с изграждането на завода. Наскоро двестатина жители на града излязоха на протест срещу изграждането на фабриката поради опасения, че производството ще нанесе щети на околната среда. Недоволните жители бяха посрещнати от контрапротест наброяващ тридесетина човека.

След завършването на завода компанията вече ще разполага с 4 “Гигафабрики” по света. В края на миналата година отвори врати най-новото попълнение-завода в Шанхай, а този месец от там вече изкараха първите автомобили-Tesla Model 3. Другите два завода се намират в Невада и Ню йорк.

Що се отнася до “Гигафабриката” в Китай, тя премина през изключително енергично развитие, като от Tesla успяха за по-малко от година да стигнат от строеж до производство на автомобили. Отварянето на завод в Китай е важен стратегически ход за компанията в нейния стремеж да запази позицията си на лидер на пазара на електрически автомобили.

Макар през последните три години азиатската страна да бележи спад в продабжите на автомобили, включително електрически, Китай остава най-големия автомобилен пазар, като някои анализатори очакват скоро той да започне да бележи подобрение.

Въпреки сегашното положение на пазара, Китай е изключително привлекателна дестинация за големите имена в автомобилостроителния бранш, което се потвърждава от информацията, че Fiat Chrysler (наскоро формализирали обединение с PSA) са изявили интерес да произвеждат електрически автомобили в страната в партньорство с производителя на електроника Foxconn.

Бъдещето на автомобилите

Говорейки за технологии, този месец се проведе поредното издание на технологичното изложение носещо най-голям заряд за тех-ентусиастите Consumer Electronics Show (CES). На него производители от цял свят представиха своите нови проекти и виждания за бъдещето, което разбира се включваше и развитието на модерното автомобилостроене.

Сред тенденциите, които се откроиха са именно сферите, в които Tesla се развива-електрически автомобили, автономно управление и “умни” технологии, сред които “интернет на нещата”, изкуствен интелект и виртуална реалност. 

Както обикновено силно впечатление направиха футуристичните концепции, сред които бяха модели от Sony, Audi и Mercedes-Benz.

Моделът на Sony Vision-S разчита на експертизата на компанията в света на технологиите. Електрическия автомобил е пълен с датчици, камери и друга електроника, грижещи се за безопасността, комфорта и цялостното изживяване при използването на автомобила.

Визията на Audi за бъдещето, представена чрез електромобила AI:ME, залага на две от най-бурноразвиващите се модерни технологии-изкуствения интелект и виртуалната реалност. “Мозъкът” на автомобила интуитивно контролира различните системи, като запомня предпочитанията на пътуващите. VR шлем и 3D монитор се грижат за информираността и фокуса на шофьора, както и за забавлението на пътниците. През последните години виртуалната реалност намери приложение сред редица големи имена от развлекателната индустрия, сред които Oculus, Poker Stars, PlayStation и Disney. С AI:ME Audi затвърждава мястото на VR и в автомобилния бранш.

Щутгартската Mercedes-Benz пък представи Vision AVTR-модел вдъхновен от филма Аватар и създаден заедно с режисьора Джеймс Камерън. Сред акцентите на автомобила е замяната на волана с “мултифункционален контролен елемент”. Визионерския модел също така позволява на шофьора да управлява менюто с опции само с мисъл, като разполага и с куп други “умни” екстри.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >