2024
Френският президент Макрон планираше производството на милиони електромобили годишно. Германският канцлер Oлаф Шолц пък си беше поставил за цел по пътищата на Германия до 2030 да се движат 15 милиона електромобила. Байдън пък реши да задели 174 млрд. долара под формата на данъчни облекчения за бъдещите собственици на електромобили. Всичко това посочва Telegraph в публикувана наскоро статия, озаглавена „Унизителният крах на Запада с електромобилите започна“. Според автора й Матю Лин заради мощната конкуренция от Китай и свиващите се продажби на традиционните европейски марки мечтата за пробив при електромобилите на западноевропейските държави бързо се разпадала. Това бил ценен урок, че индустриалните стратегии, водени насила от държавната политика, никога не били работещи.
Сериозен сигнал за това беше спирането на екобонуса в Германия – което беше обявено на 17 декември 2023. То веднага доведе до рязък спад в поръчките на електромобили – и до увеличени наличности при дилърите, а впоследствие – и до сериозни отстъпки, които те започнаха да правят. През миналата седмица като „ръчна спирачка“ за развитието на електрическата мобилност от страна на Renault беше изтълкувана и отмяната на листването на борсата на Ampere – електрическото подразделение на компанията. Според Лука де Мео, изпълнителен директор на Renault, това „прагматично решение“ било продиктувано от факта, че падащите продажби на електрически автомобили направили пазара по-предизвикателен от предвиденото.
Също през миналата седмица Volvo съобщи, че ще спре да финансира своето подразделение за електромобили Polestar и ще може дори да прехвърли своя дял от 48% на други акционери, включително и на китайската Geely. Още през миналия септември Volkswagen заяви, че намалява производството на два от водещите си електрически модела, а през ноември Ford излезе с изявление, че намалява капацитета на производството в своя завод за батерии в Мичиган.
Всички тези стъпки доказват, че очакваните от правителствата резултати не са постигнати – или поне не и към момента. Основният проблем с продажбите на електромобили се дължи преди всичко на високите им цени – именно по този показател китайците имат сериозна преднина пред европейците, тъй като могат да предложат продуктите си на много по-ниска стойност. Съвсем естествено, потребителите се насочват към моделите от Поднебесната империя – и така излиза, че парите, заделени от правителствата за индустрията на Стария континент, всъщност са отишли на вятъра. Нещо повече – много от моделите на доказани европейски брандове (напр. Dacia, MINI, Smart, Volvo) вече идват от Китай.
Публикацията в Telegraph изтъква преди всичко, че водените от правителствата стратегии не биха могли да доведат до нищо положително, ако не са съобразени с изискванията и възможностите на потребителите. „Никой няма реална представа какви продукти ще търсят хората след 5-10 години, затова е най-добре частните компании и техните инвеститори да бъдат оставени да залагат на печелившата стратегия – и да грабнат печалбата или да понесат загубите“, убеден е Лин.
Като перфектен пример той илюстрира случая с Hertz и Tesla: припомняме, че още през ноември компанията за коли под наем обяви плана си да продаде една трета от всички електромобили, с които разполага, и да инвестира част от придобитите средства за закупуване на автомобили на двигатели с вътрешно горене.