2016
По принцип не се случва често от BMW M GmbH да се хвалят с времена от „Нюрбугринг”. По-скоро момчетата от Мюнхен гледат да се „покрият”, когато завършват последните стадии на развитие на своите модели с тестове по легендарното трасе. Този път обаче баварците гордо съобщават, че са направили нещо много бързо – новото M4 GTS покорява Северната отсечка за 7:28 мин… с цели 22 сек по-малко, отколкото при серийното М4. Това не е случайно – до момента никоя друга „М-ка” не е разработвана в толкова сериозна степен за пистата, колкото М4 GTS. A това заслужава внимание – особено след като човек си спомни за „бегачки” като M3 CSL или M3 GTS.
Лимитираният до серия от 700 екземпляра специален модел използва целия спектър от Clubsport-екстри. Новият радикален болид има аеродинамика, която е идеална за Trackday-посещения. По каросерията е използван порядъчно количество карбон, на мястото на задната седалка има просто стъклопластова облицовка, а „шестакът” с два турбокомпресора е „изстискан” до дупка. 500 к.с., 600 Нм – границите на потенциала на мотора са достигнати благодарение на „водната инжекция”.
Охлаждане с вода в M4 GTS
Три инжектора във всмукателния колектор се грижат за всяка двойка цилиндри с впръскване на съвсем дребни капчици и така намаляват температурата на въздуха под налягане с около 25 градуса. Въпреки по-високото налягане на пълнене (1,5 вместо 1,25 бара) термичното натоварване е намалено и в следствие на това няма опасност от детонационно горене. И тъй като системата е активна само при нужда от много мощност във високи обороти (до 450 к.с. се генерират без допълнително охлаждане), монтираният в багажника 5-литров резервоар трябва да бъде достатъчен успоредно с няколко зареждания на бензин „догоре”. Единствено на пистата зареждането с гориво и вода може да съвпадне в един и същ момент.
Звук като на състезателен автомобил
Има тук екстремната комбинация се проявява най-добре. Комбинацията от полусликове в размер 19 и 20 цола, механично регулируемо окачване, шарнири с нулев луфт, тотално неподвижно закрепена задна подрама, както и серийни керамични спирачки и гърне от титан, което осигурява звук на истински състезателен автомобил, превръщат колата почти в болид. GTS се управлява много по-прецизно от своя сериен „събрат”, сякаш разполага с безгранично сцепление и на пистата постига ниво, което по принцип е характерно само за GT3 и компания. За разлика от Porsche-то обаче, което напомня за физичните закони едва на границата на възможностите си, „баварецът” има значително по-предвидимо поведение.
Специалната версия е „олекнала” с 30 кг
„Диетата” сваля 30 кг (всъщност щяха да са 60, ако ги нямаше пожарогасителят, ролкейджът и системата за впръскване на вода) от общото тегло на машината, която комбинира по великолепен начин управляемост, баланс и сцепление. “Шестакът” светкавично разгръща високите си обороти, от средата на оборотния диапазон „тегли” много мощно, но широките 285 мм гуми не губят лесно контакт с пътната настилка. Ускорението от 0 до 100 км/ч е намалено от 4,1 на 3,8 сек. GTS сваля три десети не само благодарение на чистата си мощност, но и благодарение на сцеплението си.
M4 GTS е разпродаден
Максималната скорост е увеличена до 305 км/ч, с което M4 GTS е единствената „М-ка” от среден клас, която може да „галопира” като М5/М6. Което не е чудно – при цена 284 000 лева той е на тяхното ниво и по отношение на финансовите рамки. Това обаче явно не му е попречило на продажбите – защото всички коли от ограничената серия вече са намерили собствениците си.