AUTO BILD България / Teствахме първия модел с променлива степен на сгъстяване!

Teствахме първия модел с променлива степен на сгъстяване!

Новото Infiniti QX50 ще бъде първият сериен автомобил с двигател с променлива степен на сгъстяване. AUTO BILD успя да изпробва прототип на модела


17
ное.
2017

От години автомобилната индустрия по цял свят се бори да създаде двигател с променлива степен на сгъстяване – но до момента без особен успех. Сега японският премиум производител Infiniti ще лансира новия си модел QX50 с 2-литров турбодвигател, работещ именно с технологията, осигуряваща адекватна за всяка ситуация степен на сгъстяване. По принцип степента на сгъстяване определя дали двигателят ще осигурява повече мощност или повече икономия. В наши дни повечето бензинови двигател са проектирани със степен на сгъстяване 10:1. Дизелите работят със значително по-висока степен на сгъстяване, за да възпламенят гориво-въздушната смес без запалителна свещ. Целта на системата за променлива степен на сгъстяване е да осигури на горивните камери подходяща за всеки момент степен на сгъстяване – веднъж за максимална икономия, друг път – за максимална мощност. Казано на по-прост език, при ниски обороти двигателят работи с по-висока степен на сгъстяване, а при по-високи или в преходни режими – на по-ниска.

Мощност почти колко при досегашния V6

Дизайнът на новото Infiniti QX50 е приятен – оформлението на модела трябва да му помогне да се бори за позиции в силно конкурентния сегмент на премиум SUV-овете от среден клас. Тепърва ще видим дали и иновативната концепция на задвижващия агрегат ще се окаже примамлива за потенциалните купувачи. За разлика от опоненти като Audi Q5, Mercedes GLC или BMW X3, които се предлагат с богата палитра от мотори, генериращи от около 200 до 500 „коня“ (от 4, 6 и 8 цилиндъра), QX50 ще стартира с един-единствен мотор. Първият сериен двигател с променлива степен на сгъстяване е 2-литров 4-цилиндров агрегат с директно впръскване и турбо. Той ще генерира максимална мощност 200 кВт (272 к.с.) и максимален въртящ момент 380 Нм. „Двигателят постига без проблем и 390 Нм“, разказва главният инженер Шинчи Кига, „но освен на динамиката обърнахме внимание и на спокойния ход и на разхода. В това отношение нашият нов 4-цилиндров мотор е с 25% по-добър от актуалния ни V6.” А въпросният „шестак“ с почти идентична мощност (273 к.с.) беше известен със своята нежна работа, но не очароваше с динамични показатели и горивна консумация.

Спонтанни реакции

При първите тестови шофирания новият 4-цилиндров турбомотор ни допадна много. Спонтанните му реакции са за пример – звукът обаче е малко „бездушен“ в сравнение с конкуренцията. Водачът изобщо не усеща промяната в степента на сгъстяване в мотора – за нея подсказва единствено показание на арматурното табло. Всяко натискане на педала на газта бива предавано посредством актуатор на задвижващия агрегат, който работи в диапазона от 8:1 до 14:1. За целта ходът на цилиндъра варира в рамките на 6 мм – и така по официални данни моторът има работен обем между 1970 и 1997 куб.см. „Актуаторът е безчетков електродвигател с мощност 0,15 киловата, който работи с до 4000 об/мин“, обяснява Кига. Посредством редуктор (в съотношение 243:1) въртящият момент на малкия електродвигател се предава на коляновия вал посредством рамo, благодарение на което степента на сгъстяване варира.

Още преди официалния старт на продажбите не е тайна, че 2-литровият бензинов мотор няма да бъде единственият агрегат с променлива степен на сгъстяване, който ще влезе в серийно производство. „Ние можем да интегрираме същия принцип на работа за двигатели от всеки калибър“, допълва Шинчи Кига. Двигател с променлива степен на сгъстяване струва само с около 5% повече от конвенционален. Официалната премиера на QX50 ще бъде в Лос Анджелис още в края на този месец. Първоначално моделът (който ще се прави в Мексико) ще бъде продаван в САЩ – от февруари 2018, а през есента на следващата година ще дебютира и в Европа. Самият двигател ще идва директно от Япония.

 

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >