2022
Някога марката Lotus беше синоним на малки и леки спортни автомобили. А днес тя гордо ни представя почти 2-тонен SUV. Дали той има правото да бъде наричан Lotus? Разбира се, британският производител може да продължи да произвежда леки „спортисти“. Но политиците не биха одобрили подобно решение. При това основната идея, заложена от създателя на марката Колин Чапман в нейната концепция, днес е по-актуална от когато и да било: ниско тегло, малък двигател, максимална ефективност.
Парадоксално, но факт: в наши дни производителите на спортни автомобили печелят парите си от SUV-ове (Lamborghini Urus, Maserati Levante, Ferrari Purosangue…) – за да могат да произвеждат и спортни автомобили. Без електрическо задвижване не може – в края на краищата, Lotus иска да подсигури бъдещето на марката с дълга история.
Голямата батерия е с капацитет над 100 кВтч
Първите модели на марката Elite и Elan тежат едва между 500 и 700 килограма. При Eletre (или Type 132) само батерията с капацитет над 100 киловатчаса тежи толкова – това е около една трета от oбщото тегло на автомобила. Но тук отново трябва да си припомним идеята на Чапман, защото Lotus иска общото тегло на автомобила да бъде под два тона. На пръв поглед звучи много, но всъщност Aston Martin DBX и BMW X6 M тежат над 2,3 тона.

Динамика като при суперспортен автомобил
По отношение на мощността SUV-ът може да се похвали с показатели като при конвенционалните бензинови топмодели. Подобно на най-мощното Porsche Taycan, Lotus-ът притежава електронно ограничение на 260 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч отнема по-малко от 3 секунди. Максималните 600 к.с. биват предавани към четирите колела, един електромотор е поставен на предната ос, а втори – на задната. Междуосието е над 3 метра, дължината е 5,10 метра, а ширината (с огледалата) – 2,23 метра.
Eletre върши работата на шофьора
Eletre е лайфстайл продукт с изключително модерен и екологичен интериор и с най-модерните системи за автономно шофиране. Когато законът позволи, Lotus-ът ще може да бъде управляван автономно съгласно Level 4. Лидарните сензори на системата са разположени над предното и задното стъкло, както и върху предните калници.

Системата за зареждане и батерията също са от най-модерно поколение. Батерията е интегрирана в дъното на автомобила, като самата платформа е проектирана за SUV, но може лесно да бъде адаптирана и за други модели. По-късно на пазара Lotus ще пусне седан и спортен автомобил. Общото между всички тях ще бъде 800-волтовата архитектура и възможността за зареждане с максимум 350 кВт. Благодарение на това ще „сипете“ достатъчно ток за пробег от 400 километра в рамките само на 18 минути. Lotus обявява пробег от 560 километра по цикъла WLTP.
Това, което виждате на снимките, е изработен на ръка прототип, но в началото на 2023 г. компанията майка Geely (собственик също и на Volvo и Polestar) иска да стартира серийно производство. Lotus се стреми към базова цена от около 240 000 лева.

Извод
Надали Колин Чапман си е представял, че ще има такъв Lotus. Но именно подобен модел би могъл да спаси марката в бъдеще. Само ако Type 132 се продава, ще може и в бъдеще да се радваме и на очарователни спортни автомобили Lotus, направени по добре изпитаната формула.