2025
С лансирането на Tayron Volkswagen вече има в гамата си стратегически важния за българския пазар модел с трети ред седалки. Ние изпробвахме семейния автомобил мечта – който освен повече пространство, предлага и уникални дизайнерски характеристики
Удължена с 25 см каросерия, 7 места, леки промени в дизайна – и светещи предна и задна емблема: така накратко бихме могли да представим основните разлики между Tiguan и неговия нов голям брат Tayron. Вторият по големина SUV в гамата на Volkswagen официално стъпи на българския пазар с богата гама от задвижвания и клиренс цели 20 см. Бензинов „мек“ хибрид, Plug-in хибрид или дизел, предно или двойно задвижване – в този микс всеки клиент трябва да намери подходящото решение за своите нужди, а просторната каросерия трябва да осигури щедро пространство за всеки член на семейството. Не само отпред, но и на втория ред ще се чувствате прекрасно – а ако изместите регулируемата надлъжно делима задна седалка, дори можете да кръстосате крак върху крак зад водача! А най-задните места осигуряват достатъчно място дори и за възрастни – макар и за по-кратки пътувания.
Познато име
Името Tayron не е ново за Volkswagen, такъв модел се предлага още от 2018 г. в Китай. За Европа беше пуснат Tiguan Allspace. Удължената версия на компактния SUV от Волфсбург обаче вече няма да се предлага в познатата форма с третото поколение на модела, отстъпвайки място на новия Tayron.

Брилятно пътно поведение с оглед на размерите
И макар че Tayron е истински цар на пространството, неговият чар е не точно в това, а комбинацията между обемната каросерия и динамичното пътно поведение. Или казано с други думи: не очаквайте този исполин да се държи като автобус. Напротив – по завоите на Прованс 4,8-метровият семеен приятел изненадва с неочаквано пъргаво за габаритите си пътно поведение. Хората от Волфсбург са работили сериозно именно върху този аспект – и един от козовете им са адаптивните амортисьори (2321 лева, серийни за 4MOTION) с по два клапана. Единият отговаря за „сгъването“, а другият – за „отварянето“ на амортисьора, което осигурява възможност за много по-прецизен контрол на окачването. Подобно решение е типично за по-високите класове – а сега Volkswagen го „спуска“ и по-надолу. Производителят се цели по-високо и при оформлението на интериора (познато от Tiguan) – за което свидетелстват не само висококачествените материали, но и големият дисплей – цели 15 инча (!) – на инфотейнмънт системата Discover Pro Max (4969 лв.).
Усъвършенствани асистиращи системи
Аплодисменти заслужава и отделът за разработка на асистиращите системи. По-големият брой по-високотехнологични сензори (само в предницата има три радара) позволява например на адаптивния темпомат да спира автомобила по-нежно, като разпознава в по-ранна фаза маневрите на останалите участници в движението. Асистентът за задръствания също работи изключително надеждно – и отнема в значителна степен натоварването върху водача. А когато камерата зад огледалото разпознае мотоциклетист в зоните около автомобила, изображение на 2-колесното превозно средство се показва дори на Head-up дисплея (1364 лв.).

Липсва само изцяло електрическа модификация
Базовата версия на Tayron – 1,5-литров „мек“ хибрид със 150 к.с. и предно задвижване, струва 82.192 лева. Освен нея има и две 2-литрови бензинови версии (винаги с 4х4) – с 204 и 265 к.с., както и две 2-литрови дизелови – със 150 (от 87.649 лв.) и 193 „коня“ (от 97.671 лв. – винаги с двойно задвижване). Plug-in хибридът с 19,7-киловатчасова батерия и пробег на ток до 119 км е само на предно и е достъпен с 204 (от 102.162 лв.) и 272 к.с. (от 103.813 лв.). При него обаче опция за трети ред места (1727 лева) не се предлага. При всички версии трансмисиите са 7-степенни автоматични с два съединителя (единствено при PHEV са с 6 предавки).

Само на ток се движи най-приятно
Ние изпробвахме най-мощната дизелова модификация, както и Plug-in хибрида – и определено на комфортната природа на модела придвижването изцяло на ток подхожда най-много, тъй като се случва най-плавно. А постигането на около 100 км пробег на електричество в реални условия не е никакъв проблем. Освен това във Volkswagen се гордеят, че при малко по-рязко настъпване на газта системата не „изстрелва“ рязко две предавки надолу, а използва в максимална степен потенциала на вградения в трансмисията електромотор, преди да активира бензиновото задвижване. Така че ако имате къде да зареждате и не пътувате много често на дълги разстояния, „маратонският“ пробег на дизела няма да ви липсва.
Три нива на оборудване
Дори базовата версия Life включва много щедро оборудване: 17-цолови джанти, LED къси и дълги светлини, двоен под на багажното отделение, 3-зонов (!) автоматичен климатик, асистент за автоматично паркиране, асистент за спускане и потегляне по наклон, автоматични дълги светлини, автоматични чистачки, разпознаване на пътните знаци, асистент за поддържане на лентата, система за безключов достъп и стартиране, камера за заден ход… Ако искате надграждане, можете да поръчате някое от по-високите нива – Elegance (oт 87.649 лв.) или R-Line (от 97.883 лв. с 2.0 TSI 4MOTION). С тях ще получите по-интелигентни фарове – LED Plus, както и по-големи джанти, брони в спортен дизайн и специални декоративни елементи (R-Line), седалки с масаж, електрически капак на багажника, амбиентно осветление в 30 цвята (Еlegance) и др.

Разлики в дизайнерското оформление
Въпреки че технически Tayron е по-голяма версия на Tiguan, двата модела не са напълно идентични. Има много детайли, които ги отличават двата един от друг: например, по-високият преден капак вече не е изравнен с фаровете и решетката между тях. Причината за това е оптимизираната защита на пешеходците, която вече не изисква автоматично повдигане на капака в случай на ПТП.
И самите фарове също са леко „пипнати“, като донякъде напомнят на ID.4. Технологията с опционалната HD матрична LED система обаче не е нова. Светещото лого на VW отпред и отзад винаги е серийно за Tayron.

Леко модифицирани брони
Ако се вгледате внимателно, можете също да видите, че броните са леко модифицирани. „Могъщият“ въздухозаборник получава нови елементи тип „пчелна пита“, а хромираната лента отдолу вече е в цвета на автомобила – поне в линията на оборудване Elegance.
Най-голямата разлика обаче са размерите: с дължина от 4,77 метра, Tayron е с цели 23 сантиметра по-дълъг от Tiguan, но в същото време с 10 десет сантиметра по-къс от Touareg. SUV-ът обаче не е пораснал на ширина и височина спрямо своя малък брат.

Tayron е по-дълъг от Tiguan – това гарантира и повече пространство в интериора, като това се усеща най-вече при обема на багажника. В зависимост от конфигурацията на седалки, Tayron може да побере между 345 и 2090 литра багаж. Основният коз на модела обаче са опционалните седалки на третия ред – но не очаквайте там да има достатъчно място за 1,8-метрови възрастни пътници. В интерес на истината, те могат да се поберат – но не и да пътуват на дълги разстояния.

Без третия ред отзад се побират 885 литра, което е с над 200 литра повече, отколкото при Tiguan. А има ли повече място на втория ред? Реално не. Задната седалка може да се регулира надлъжно (напред и назад) в диапазон от 12 см, но всъщност чисто място не е повече, отколкото при Tiguan.
Достатъчно място, добри материали
Но Tayron няма нужда от това, защото и Tiguan предлага много място за главата и краката. Благодарение на разпенените раменни зони на втория ред, седалките също са много удобни, така че дългите пътувания не са проблем.

Няма защо да се оплакваме от липса на място на първия ред, нито от материалите, използвани за кокпита. С изключение на няколко пластмасови зони в долната част на панелите на вратите и централната конзола, всичко е приятно на допир и създава усещане за високо качество.
Самият кокпит напомня на Tiguan, но не е напълно идентичен. Цялото арматурно табло е преработено; осветените декоративни повърхности вече не са свободно стоящи, а са рамкирани. Инфотейнмънтът системата MIB4 също е позната, но 15-инчовият централен монитор си остава въпрос на вкус. Стандартният с диагонал 12,9 инча, какъвто има Golf, е напълено достатъчен и за Tayron.

ИЗВОД
Разточителното вътрешно пространство, многообразието от задвижвания, както и интелигентните асистиращи системи предвещават добро представяне на „големия Tiguan” на родния пазар. Но естествено, най-ценното му предимство е възможността за 7 седалки.