Tayron: VW отново има 7-местен SUV – при това разкошен (ТЕСТ)

1003
2025

С лансирането на Tayron Volkswagen вече има в гамата си стратегически важния за българския пазар модел с трети ред седалки. Ние изпробвахме семейния автомобил мечта – който освен повече пространство, предлага и уникални дизайнерски характеристики

Удължена с 25 см каросерия, 7 места, леки промени в дизайна – и светещи предна и задна емблема: така накратко бихме могли да представим основните разлики между Tiguan и неговия нов голям брат Tayron. Вторият по големина SUV в гамата на Volkswagen официално стъпи на българския пазар с богата гама от задвижвания и клиренс цели 20 см. Бензинов „мек“ хибрид, Plug-in хибрид или дизел, предно или двойно задвижване – в този микс всеки клиент трябва да намери подходящото решение за своите нужди, а просторната каросерия трябва да осигури щедро пространство за всеки член на семейството. Не само отпред, но и на втория ред ще се чувствате прекрасно – а ако изместите регулируемата надлъжно делима задна седалка, дори можете да кръстосате крак върху крак зад водача! А най-задните места осигуряват достатъчно място дори и за възрастни – макар и за по-кратки пътувания.

Познато име

Името Tayron не е ново за Volkswagen, такъв модел се предлага още от 2018 г. в Китай. За Европа беше пуснат Tiguan Allspace. Удължената версия на компактния SUV от Волфсбург обаче вече няма да се предлага в познатата форма с третото поколение на модела, отстъпвайки място на новия Tayron.

Заради високия преден капак и изправеното табло Tayron веднага се усеща от водача като по-голям от Tiguan

Брилятно пътно поведение с оглед на размерите

И макар че Tayron е истински цар на пространството, неговият чар е не точно в това, а комбинацията между обемната каросерия и динамичното пътно поведение. Или казано с други думи: не очаквайте този исполин да се държи като автобус. Напротив – по завоите на Прованс 4,8-метровият семеен приятел изненадва с неочаквано пъргаво за габаритите си пътно поведение. Хората от Волфсбург са работили сериозно именно върху този аспект – и един от козовете им са адаптивните амортисьори (2321 лева, серийни за 4MOTION) с по два клапана. Единият отговаря за „сгъването“, а другият – за „отварянето“ на амортисьора, което осигурява възможност за много по-прецизен контрол на окачването. Подобно решение е типично за по-високите класове – а сега Volkswagen го „спуска“ и по-надолу. Производителят се цели по-високо и при оформлението на интериора (познато от Tiguan) – за което свидетелстват не само висококачествените материали, но и големият дисплей – цели 15 инча (!) – на инфотейнмънт системата Discover Pro Max (4969 лв.).

Усъвършенствани асистиращи системи

Аплодисменти заслужава и отделът за разработка на асистиращите системи. По-големият брой по-високотехнологични сензори (само в предницата има три радара) позволява например на адаптивния темпомат да спира автомобила по-нежно, като разпознава в по-ранна фаза маневрите на останалите участници в движението. Асистентът за задръствания също работи изключително надеждно – и отнема в значителна степен натоварването върху водача. А когато камерата зад огледалото разпознае мотоциклетист в зоните около автомобила, изображение на 2-колесното превозно средство се показва дори на Head-up дисплея (1364 лв.).

Щедро пространство за главите и краката отзад – макар и не повече, отколкото при Tiguan; надлъжно регулируема задна седалка

Липсва само изцяло електрическа модификация

Базовата версия на Tayron – 1,5-литров „мек“ хибрид със 150 к.с. и предно задвижване, струва 82.192 лева. Освен нея има и две 2-литрови бензинови версии (винаги с 4х4) – с 204 и 265 к.с., както и две 2-литрови дизелови – със 150 (от 87.649 лв.) и 193 „коня“ (от 97.671 лв. – винаги с двойно задвижване). Plug-in хибридът с 19,7-киловатчасова батерия и пробег на ток до 119 км е само на предно и е достъпен с 204 (от 102.162 лв.) и 272 к.с. (от 103.813 лв.). При него обаче опция за трети ред места (1727 лева) не се предлага. При всички версии трансмисиите са 7-степенни автоматични с два съединителя (единствено при PHEV са с 6 предавки).

Tayron се характеризира с брилятно с оглед на размерите си пътно поведение – за което в голяма степен допринасят и адаптивните амортисьори

Само на ток се движи най-приятно

Ние изпробвахме най-мощната дизелова модификация, както и Plug-in хибрида – и определено на комфортната природа на модела придвижването изцяло на ток подхожда най-много, тъй като се случва най-плавно. А постигането на около 100 км пробег на електричество в реални условия не е никакъв проблем. Освен това във Volkswagen се гордеят, че при малко по-рязко настъпване на газта системата не „изстрелва“ рязко две предавки надолу, а използва в максимална степен потенциала на вградения в трансмисията електромотор, преди да активира бензиновото задвижване. Така че ако имате къде да зареждате и не пътувате много често на дълги разстояния, „маратонският“ пробег на дизела няма да ви липсва.

Три нива на оборудване

Дори базовата версия Life включва много щедро оборудване: 17-цолови джанти, LED къси и дълги светлини, двоен под на багажното отделение, 3-зонов (!) автоматичен климатик, асистент за автоматично паркиране, асистент за спускане и потегляне по наклон, автоматични дълги светлини, автоматични чистачки, разпознаване на пътните знаци, асистент за поддържане на лентата, система за безключов достъп и стартиране, камера за заден ход… Ако искате надграждане, можете да поръчате някое от по-високите нива – Elegance (oт 87.649 лв.) или R-Line (от 97.883 лв. с 2.0 TSI 4MOTION). С тях ще получите по-интелигентни фарове – LED Plus, както и по-големи джанти, брони в спортен дизайн и специални декоративни елементи (R-Line), седалки с масаж, електрически капак на багажника, амбиентно осветление в 30 цвята (Еlegance) и др.

Tayron е с близо 25 см по-дълъг от Тiguan

Разлики в дизайнерското оформление

Въпреки че технически Tayron е по-голяма версия на Tiguan, двата модела не са напълно идентични. Има много детайли, които ги отличават двата един от друг: например, по-високият преден капак вече не е изравнен с фаровете и решетката между тях. Причината за това е оптимизираната защита на пешеходците, която вече не изисква автоматично повдигане на капака в случай на ПТП.

И самите фарове също са леко „пипнати“, като донякъде напомнят на ID.4. Технологията с опционалната HD матрична LED система обаче не е нова. Светещото лого на VW отпред и отзад винаги е серийно за Tayron.

Надали светещата емблема ще се хареса на всеки – за разлика от щедрото пространство в багажника

Леко модифицирани брони

Ако се вгледате внимателно, можете също да видите, че броните са леко модифицирани. „Могъщият“ въздухозаборник получава нови елементи тип „пчелна пита“, а хромираната лента отдолу вече е в цвета на автомобила – поне в линията на оборудване Elegance.

Най-голямата разлика обаче са размерите: с дължина от 4,77 метра, Tayron е с цели 23 сантиметра по-дълъг от Tiguan, но в същото време с 10 десет сантиметра по-къс от Touareg. SUV-ът обаче не е пораснал на ширина и височина спрямо своя малък брат.

Вторият ред седалки може не само да се регулира по дължина, но и да се сгъва в съотношение 40:20:40

Tayron е по-дълъг от Tiguan – това гарантира и повече пространство в интериора, като това се усеща най-вече при обема на багажника. В зависимост от конфигурацията на седалки, Tayron може да побере между 345 и 2090 литра багаж. Основният коз на модела обаче са опционалните седалки на третия ред – но не очаквайте там да има достатъчно място за 1,8-метрови възрастни пътници. В интерес на истината, те могат да се поберат – но не и да пътуват на дълги разстояния.

1,90-метровият редактор може да използва седалките на третия ред (опция) само при кратки пътувания. Седалката на втория ред обаче може да се регулира надлъжно – което позволява увеличаване на мястото за коленете

Без третия ред отзад се побират 885 литра, което е с над 200 литра повече, отколкото при Tiguan. А има ли повече място на втория ред? Реално не. Задната седалка може да се регулира надлъжно (напред и назад) в диапазон от 12 см, но всъщност чисто място не е повече, отколкото при Tiguan.

Достатъчно място, добри материали

Но Tayron няма нужда от това, защото и Tiguan предлага много място за главата и краката. Благодарение на разпенените раменни зони на втория ред, седалките също са много удобни, така че дългите пътувания не са проблем.

Модерният кокпит не е на 100% идентичен с този на Tiguan

Няма защо да се оплакваме от липса на място на първия ред, нито от материалите, използвани за кокпита. С изключение на няколко пластмасови зони в долната част на панелите на вратите и централната конзола, всичко е приятно на допир и създава усещане за високо качество.

Самият кокпит напомня на Tiguan, но не е напълно идентичен. Цялото арматурно табло е преработено; осветените декоративни повърхности вече не са свободно стоящи, а са рамкирани. Инфотейнмънтът системата MIB4 също е позната, но 15-инчовият централен монитор си остава въпрос на вкус. Стандартният с диагонал 12,9 инча, какъвто има Golf, е напълено достатъчен и за Tayron.

Използваните в кокпита материали са почти на премиум ниво, а във версията Elegance амбиентното осветление може да сменя цели 30 цвята!

ИЗВОД

Разточителното вътрешно пространство, многообразието от задвижвания, както и интелигентните асистиращи системи предвещават добро представяне на „големия Tiguan” на родния пазар. Но естествено, най-ценното му предимство е възможността за 7 седалки.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин