2022
След края на Втората световна война бъдещето на Tatra е несигурно поради политическата ситуация в Европа. В резултат от решенията на конференцията в Ялта Чехословакия става сателит на СССР и нейната икономика се централизира. Още през 1945 г. главният конструктор Ханс Ледвинка получава присъда от шест години затвор за колаборационизъм, след което е поканен отново да се върне на работа в национализираното предприятие, но той отказва и се завръща в своята родна Австрия.
Докато Ледвинка е в затвора, длъжността главен инженер в Tatra се изпълнява от неговия ученик инж. Юлиус Макерле. Под негово ръководство започва работа върху нов лек автомобил, който притежава характеристиките на Tatra T87, но в известна степен се явява и наследник на популярния модел Т57.
Първоначално съществува план за лансиране на подновена версия на Tatra T97, чието производството е спряно след окупацията на Чехословакия през 1939 г. В средата на 40-те години обаче възстановяването на производството на Т97 е твърде скъпа инвестиция и правителството отхвърля това предложение, но подкрепя идеята за производство на нов луксозен автомобил с двигател V6, базиран на Т97. Дизайнерският екип подготвя 10 предложения за автомобил, чиято цялостна концепция и размери са сходни с тези на Т97, но предвидените за внедряване части и компоненти са далеч по-достъпни за масово производство. След получаването на официално разрешение проектантската работа по новия автомобил стартира през зимата на 1945 г. Първият действащ прототип, наречен условно “Ambroz”, е завършен през 1946 г. и се отличава със своята изчистена аеродинамична обвивка, закрити задни колела, разделено на две предно стъкло, вертикална “перка” върху задния капак.
Намеренията на Tatra са този модел да се превърне в успешна експортна стока. Първият предпроизводствен прототип, обозначен като Т1-107, е завършен на 21 март 1947 г., а следващият – четири дни по-късно. През септември същата година са изработени още шест екземпляра, част от които са представени и на първия следвоенен автосалон в Прага, проведен през същия месец.
Окончателният вариант на модела е наречен T600 “Tatraplan” и разполага с 1952-кубиков 4-цилиндров двигател с въздушно охлаждане, разположен зад задния мост. При отчитане на аеродинамичните показатели на автомобила се оказва, че коефициентът на въздушно съпротивление е повече от задоволителен (Сх=0,32), в резултат на което и максималната скорост с лекота достига 130 км/ч. Въпреки наличието на система за въздушно охлаждане, шумът в купето е сведен до минимум (на практика отчетените децибели са с най-ниска стойност в сравнение с останалите автомобили, произвеждани в страната).
В началото на 1948 г. всички предприятия в страната са национализирани, което сериозно рефлектира върху свободната техническа мисъл и гъвкаво пазарно планиране. В резултат на това до края на 40-те години всички автомобилни компании в Чехословакия са ликвидирани, асимилирани и пренастроени за друго производство с изключение на Škoda и Tatra. Според правителствените разпоредби Škoda се задължава да произвежда леки автомобили, а Tatra само многотонажни камиони. Ръководството на фирмата прави всичко възможно да запази производството на Tatraplan, жертвайки дори популярния Т57, който се произвежда известно време след войната. До началото на 50-те години Tatraplan е тиражиран в над 4242 броя, от които близо половината са експортирани в чужбина.
През 1951 г. правителството разрешава производството на Tatraplan да продължи в ограничени серии, но да бъде усвоено от завода на Škoda. Въпреки протестите срещу това абсурдно решение, още същата година монтажната линия е демонтирана от Копрживнице и преместена в Млада Болеслав. Така до 1952 г. там са произведени още 2100 броя Tatraplan, които са предназначени само за износ. Изработената в Млада Болеслав серия се отличава с различния двигател, по-големите задни стъкла и по-заоблената като цяло задна част. В годините на производство се появяват и някои специални изпълнения, които включват дизеловата версия T600D, изработеният от алуминий Tatraplan Montе Carlo T601, линейка и пикап с преден двигател, обозначени като Т201, Tatraplan T602 Sport и др.