2022
Това атрактивно купе, чийто дизайн напомня на някои от най-елитните спортни класики на Италия е направено преди близо седем десетилетия в комунистическа Чехословакия.
В началото на 50-те години в чехословашката автобусна фабрика Karosa, която възниква на мястото на национализираната каросерийна фирма Sodomka, работи младият автоентусиаст Юлиус Кубински. През свободното си време той се занимава чисто любителски с проектирането и изработката на оригинални, предимно спортни автомобили, в които влага някои от своите интересни инженерни и дизайнерски идеи.
През 1951 г. започва работа по най-сложния си, но и най-атрактивен проект за спортен автомобил, който е деветият по ред, направен от него. Той е напълно завършен през 1954 г. и наречен JK 2500, като буквеното съкращение се образува от неговото име и фамилия, а числото показва работния обем на двигателя. В своя първоначален вариант автомобилът е оборудван с 6-цилиндров двигател Alfa-Romeo S6 с работен обем от 2443 cм³ и мощност 90 к. с., монтиран зад предната ос. Четиристепенната скоростна кутия също е взета от този модел, а специфичните спортни колела със спици и барабанните спирачки са от Lancia Aurelia. Пространствената тръбна рама е ръчно заварена от безшевни стоманени тръби, а каросерията се отличава с изключително атрактивен, елегантен и хармоничен дизайн, напомнящ за най-добрите произведения на италианските майстори. В основата на двата задни калника са разположени два 30-литрови резервоара за бензин.
Дължината на купето е 4,05 м при междуосие 2,3 м, ширината е 1,62 м, а височината – 1,22 м. Собственото му тегло е 1160 кг, при почти перфектно разпределение на масата – 51% на предната ос и 49% на задната.
На теория JK 2500 може да достигне максимална скорост от 170 км/ч, но този резултат не е потвърден на практика поради липсата на подходящи гуми. Колата става известна на широката публика в Чехословакия едва през януари 1956 г., цели две години след завършването й, когато списание „Svet Motory“ публикува статията „И ние можем да го направим“ с няколко снимки и описателен текст на JK 2500. През 1958 г. автомобилът е представен във фабриката Tatra в Копршивнице и директорът предлага на изобретателя там да бъдат направени още 5 екземпляра от нея, а самият Кубински получава предложение да започне работа в Tatra. В продължение на две седмици автомобилът е тестван от заводските изпитатели Алоис Марек и Адолф Вержмиржовски, но в крайна сметка идеята за изработване на малка серия не е реализирана. Докато е в Копршивнице, Кубински купува от там нов двигател V8 с въздушно охлаждане от Tatra-603, който впоследствие монтира в автомобила си. Така мощността е повишена до 105 к. с., а измерената максимална скорост достига 200 км/ч. Той заменя и предишните джанти с нови плътни джанти, изработени от леки сплави по негов дизайн, и подобрява спирачната система.
Юлиус Кубински притежава този автомобил в продължение на 13 години, като продължава периодично да прави и по още някои дребни промени. Редовно пътува с него по магистралата от Братислава до Бърно, където неизменно привлича изумените погледи на останалите шофьори. В крайна сметка той решава да продаде колата, чиято по-нататъшна съдба не е известна, но се предполага, че е запазена и до днес. Самият изобретател умира през 2008 г. на 85-годишна възраст.