Syrena: завръщането на легендарен полски бранд


4
апр.
2016

В центъра на старата част на Варшава се издига статуя на сирена, която държи меч и щит. Именно митологичното създание, полужена-полуриба с приказна красота, е един от символите на полската столица. То въплъщава борбения дух на хората и надеждата у тях. Именно т.нар. Warszawska Syrenka е станала кръстница на легендарния бранд на FSO (в превод съкращението означава „Завод за леки автомобили“) Syrena. За света на четири колела в Полша това име значи много – зад него се крие една от първите марки коли в страната, която се радва на популярност като Warszawa, Polonez и други и датира още от 50-те години на миналия век.

От 2013 г. правата за разработка, производство и маркетинг на славната марка са преотстъпени от FSO на малката компания AK Motor със седалище в Канада. Тя е ръководена от Аркадиуш Камински (39) – индустриален дизайнер, който през далечната 1982 г. е принуден да избяга от родината си в Канада заедно със своето семейство. Първата стъпка във възраждането на бранда вече е направена – под формата на състезателния автомобил Meluzyna R. „Бегачката“ с тръбна конструкция и мощност над 400 конски сили е произведена от специалистите по проекти в областта на моторспорта Proto Cars с производствена база в Ниса (Югозападна Полша) и направи официалния си високоскоростен дебют по време на 53-тото рали „Барборка“ във Варшава през декември м.г. С няколко обиколки за шоу Syrena направо подлуди публиката – защото поляците имат слабост към стария модел, произвеждан в периода 1957-1983 г.

„Сърцето“ на състезателната машина е 4-цилиндров турбодвигател от Mitsubishi Lancer Evo, модифициран за мощност над 400 конски сили

„Сърцето“ на състезателната машина е 4-цилиндров турбодвигател от Mitsubishi Lancer Evo, модифициран за мощност над 400 конски сили

И докато състезателната машина с цена около 120 000 лева ще бъде произведена в ограничена серия от 25 бройки, всяка от които – съобразена с индивидуалните изисквания на клиентите, Камински предвижда и две версии за обществените пътища. Първата ще е по-масова, ще се казва просто Meluzyna (без добавката R) и ще предлага места за петима души и пригодност за всекидневно шофиране. AK Motor планира още по-евтина модификация L, спортна S и Kabri – за любителите на карането със свален покрив. Освен традиционното задвижване с двигател с вътрешно горене се очаква и електрическо, както и хибридно. За любителите на силните усещания ще бъде предназначена Syrena Ligea – с 4-цилиндров двигател пред задната ос и 2 места, духовен наследник на прототипа Syrena Sport от 1959 г.

FSO Syrena: 26 години на конвейера

Първата Syrena дебютира на панаира в Познан през 1955 г. Производството й започва две години по-късно в завода на FSO във Варшава (Полша). Там моделът се прави до 1972 г., след което „мигрира“ във фабриката на FSM в Белско-Бяла и продължава да слиза от конвейера чак до 1983 г. През годините Syrena получава различни версии, като най-популярната е 105. Всички са седани с две врати и 2-тактови 2-цилиндрови двигатели (в т.ч. и от Wartburg), разположени отпред и предаващи мощността си към предните колела. Чак през 1965 г. е лансиран 3-цилиндров мотор. Създаден е дори прототип под името Syrena Sport (1959 г.) с 2 места, който обаче не стига до серийно производство. За 26-годишния си жизнен път Syrena е произведена в 521 311 бройки.

Расовият спортист

Syrena има богата история в автомобилния спорт, включваща четири участия в легендарното рали „Монте Карло“ – през 1960, 1961, 1962 и 1964 г. Макар че успехите на модела по отсечките на непредсказуемото изпитание не са огромни, самият факт, че в годините на „желязната завеса“ модел от соцлагера, който няма да се предлага в Западна Европа, регистрира четири участия в знаменитото състезание, заслужава почести.

 Syrena има четири участия в легендарното рали „Монте Карло“ – през 1960, 1961, 1962 и 1964 г.


Syrena има четири участия в легендарното рали „Монте Карло“ – през 1960, 1961, 1962 и 1964 г.

Новата състезателна AK Syrena Meluzyna R се произвежда ексклузивно от AK Motor Polska в Ниса (Югозападна Полша) от Proto Cars. Там „сирената“ се прави заедно с други машини за автомобилния спорт, съобразена с индивидуалните изисквания на пилотите и съответния отбор. Proto Cars е ръководена от двукратния шампион на планинско в Полша Павел Витко. Самият Витко има сантиментално усещане към модела, тъй като преди повече от 25 години това е първият модел, който той си купува „в партия“ с приятели и шофира без книжка.

Влюбен в автомобилите още от детските си години, индустриалният дизайнер Аркадиуш Камински е в основата на възраждането на Syrena

Влюбен в автомобилите още от детските си години, индустриалният дизайнер Аркадиуш Камински е в основата на възраждането на Syrena

Meluzyna R е задвижвана от 4-цилиндров двигател с принудително нагнетяване от „кавалериста“ Mitsubishi Lancer Evo с мощност „над 400 конски сили“ – както пише в официалната пресинформация. Благодарение на теглото от 1100 килограма относителната мощност е под 2,75 кг/к.с. – доста сериозно постижение, говорещо за расов спортист. Силуетът на колата, изградена около тръбна рама, напомня на MINI Coupé, макар че идеята е дизайнът да „цитира“ оригинала в максимална степен. Бързата Syrena с междуосие 2508 мм е висока 1439, широка 1821 и дълга 4037 мм – идеални за рали дисциплината размери. Джантите са 18-цолови, а гумите Pirelli са с размер 225/650. Цената на „бегачката“ ще бъде минимум 120 000 лева – и може да нарасне в зависимост от индивидуалните желания на клиента. В проекта хората от Proto Cars са използвали шаси от съществуваща състезателна машина, към което са адаптирали новата „черупка“.

Още по темата

Card image cap
Omega 3000 24V: Opel-ът, който наказа Porsche

13
апр.
2017

За времето си Omega 3000 24V се радва на много модерна техника и успява да се противопостави дори на истински спортни автомобили. Проблемът й е единствено в имиджа...

Card image cap
NSU TT …все още е огън

4
апр.
2017

Да караш малко и да плащаш много. Възможна ли е подобна автомобилна връзка? Разбира се, смята служителят на AUTO BILD Ян-Хенрик Мухе – и продължава да глези своя NSU TT. Без него животът би бил скучен и сив

Card image cap
Колите с най-яки спойлери: Peugeot 405 T16 Pikes Peak (1988)

19
февр.
2018

По-голямо налягане на притискане и по-добра позиция на пътя: това са целите на задните спойлери на автомобилите. Някои модели обаче са наистина внушителни - ще ви покажем "класация" ни

Card image cap
911 като излязло от ада

30
мар.
2016

Специалистите по фолиране на автомобили от Wrap Zone са поработили върху едно Porsche 911 GT3 RS. „Дрехите“ на Martini са покрити с голяма доза патина

Card image cap

В последния брой:

Архив >