Supra в свръхтест


2
дек.
2019

НЕКА ЗАПОЧНЕМ с кратко представяне на нашия герой. Официалното име на модела е Toyota GR Supra. GR означава Gazoo Racing, тоест подразделението за моторспорт на Toyota. С това още от самото начало става ясно каква иска да бъде новата Supra – състезател за нормални пътища.

Поне би подхождало в исторически аспект. Тъй като произвежданото от 1993 г. четвърто поколение на Supra остави траен спомен в главите на хората с бензин в кръвта по цял свят: 3-литров битурбо 6-цилиндров мотор с привидно безграничен потенциал (сравнително лесно серийните 330 стават 600 к.с.), широки калници, атрактивна задница с осем кръгли светлини, задно мегакрило като част от опционалния аеродинамичен пакет – истински конкурент на Ferrari 348 или Porsche 993 Carrera.

Много близо до оригинала: дори гумите отговарят на спецификациите на BMW за роудстъра Z4

Всъщност култът към Supra започва с главната роля във филма „Бързи и яростни“ през 2001 г. – пет години след като от Toyota преустановяват износа за Европа поради недостатъчно търсене. Тъй като от този момент Toyota поддържа на практика сегмента на спортните автомобили с талантливия „танцьор“, но в никакъв случай свръхмоторизиран модел GT86, бе настъпило крайно време за мощна и убедителна в динамично отношение Supra. Поне динамичните характеристики на новата GR Supra са в унисон с традицията: 3-литров редови турбо 6-цилиндров мотор под дългия преден капак и задно задвижване. Новият модел си е спестил аварийните задни седалки на предшественика и е с 13 сантиметра по-къс, но затова пък e по-широк и по-висок. В действителност хората от Toyota са направили атрактивна каросерия на GR Supra: големи фарове, заоблени части, редувани с остри ръбове, култов Double Bubble покрив, вертикална задна част: гледана отзад и отстрани, Supra изглежда като ново поколение на BMW Z4 Coupé. С което достигаме и до темата: принципно GR Supra е Z4 Coupé.

Къса задница: на външен вид GR Supra прилича на наследник на BMW Z4 Coupé

BMW произвежда своя спортен автомобил само като роудстър и Toyota използва същата платформа – за различно (само на външен вид) Coupé. Сравнението на техническите данни показва, че освен мотора и 8-степенната автоматична трансмисия на ZF, идентични с тези в спецификацията на BMW са и междуосието, диаметърът на спирачните дискове, обемът на резервоара и не на последно място – гумите Michelin Super Sport. А всъщност защо да не е така? Самата база на BMW е истинска фурия – включително това творение на двигателостроенето, скрито под голямата пластмасова бленда с емблемата на Toyota. Twin Scroll турбината реагира без турбодупка и редовият 6-цилиндров мотор ускорява мощно от долния диапазон на оборотомера, достигайки с лекота до 7000 оборота. Впечатляващата еластичност на мотора става осезаема, когато в ръчен режим на трансмисията при скорост 80 км/ч дадете пълна газ: въпреки екстремно дългото предавателно отношение (на теория предавката би била достатъчна и до 444 км/ч) турбомоторът ускорява пъргаво и придвижва бързо тежащата 1,5 тона Supra.

Мощна машина: при 6640 об./мин измерихме мощност от 344 к.с. – с 4 повече от обещаното

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >