2018
ЗВУЧИ СТРАННО, но е така: въпреки големите си различия по отношение на външния вид Arteon и Superb имат една и съща техническа база. Тя се нарича модулна платформа за модели с напречно разположен двигател и представлява техниката на VW Golf.
Arteon е получил от VW дизайна на актуалния Coupé стил. Елегантен – няма как да не го признаем. Впечатляваща външност с широка хромирана решетка на радиатора, ниска каросерия, мускулести флангове и фини неща като безрамкови прозорци. Съвсем различна е Škoda, която се отказва от прекалено ефектни акценти: по-ръбеста, по-конвенционална, с големи стъклени повърхности. Както и с доплащаща се задна чистачка.
И двата модела са доста големи – не само с оглед на техническата си база. С дължина от по 4,86 метра те се приближават до границата от пет метра и респективно предлагат доста щедро пространство. В двата модела не липсва място, особено на задната седалка. Багажните отделения побират много багаж – максимално 1557 литра при VW, и дори 1760 при Škoda. А с големите си задни капаци и двата модела се товарят доста лесно.
Разлики има в стила на обзавеждане. В Arteon блестят скъп лак и хром – въпреки това от VW са обзавели по-фино кокпита на Passat. Superb не е толкова бляскав, а праволинеен и практичен. Типичните за Škoda детайли като двата чадъра в предните врати са много симпатични.

Passat, нали? Но пък красиво опакован! Дигитален кокпит с красива графика за 1021 лв., навигация Discover Pro за 3491 лева. Много място отзад.
Истинска радост доставя 2-литровият TSI двигател. При което изкушението при Superb е още по-голямо. Никой не е очаквал от примерните модели на Škoda агрегат с 280 к.с. Оборудван с него, Superb спринтира за 5,4 секунди от 0 до 100 км/ч, като освен това го прави повече от уверено. 6-степенната DSG както винаги лeко придърпва при потегляне, но след това реагира по-фино при достигане на оптимална работна температура. VW разполага с една предавка повече, което смъква нивото на оборотите, като и двата автомобила се движат подчертано тихо. В Arteon TSI двигателят с неговите 280 к.с. също се представя подобаващо с мощност, ускорява пъргаво и звучи приятно сонорно. По отношение на динамичните характеристики няма сериозни разлики спрямо Škoda.

Класически кръгли уреди, добре четими. Изчистен дизайн. Навигационната система Business Columbus струва 3533 лв. Огромна задна част с доста щедро пространство за краката.
И двата модела са оборудвани със серийните адаптивни амортисьори DDC, като при VW те имат 15 степени на настройка. Тестовият Arteon бе обут с 20-цолови джанти и возеше по-добре в сравнение с Škoda с нейните 18-цолови. Окачването на VW просто е с по-фина шлифовка, а Arteon вози една идея по-спокойно и по-стабилно в сравнение със Superb. С тестовото си оборудване Škoda струва 81 935 лева – включително с навигация с голям монитор и богато оборудване L&K. Много пари? VW е още по-скъп – Arteon струва в тестовата си версия R-Line, също с навигация с голям монитор, цели 94 804 лв. Както казахме, тези братя са доста различни.
ИЗВОД
Наистина е изненадващо какво са в състояние да направят хората от VW от гените на Golf. Примерният Superb е скрит коз с този TSI мотор. Arteon е много добра кола, но е прекалено скъп.
КЛАСИРАНЕ

1. Skoda Superb: изключително просторна и практична кола. С разполагащия с 280 к.с. TSI мотор е скъпа, но изкушаваща.
2. VW Arteon: фин, но още по-скъп от Škoda. Мощен TSI, уверено пътно поведение.