Suleica Orion T2: совалка на четири колела

Преди почти 50 години една каравана се движеше из Балтийско море. Прототипът на Orion на базата на VW T2 днес все още се движи – само че по сушата. Историята на един странен единичен екземпляр


14
юли
2017

КАКВО ГОВОРИ ЗА ЕДИН АВТОМОБИЛ фактът, че не е запомнено дори малкото име на създателя му? Че такъв екземпляр никога не е съществувал? За този модел няма как да твърдим, че не се е движел. Дори напротив – освен че се е движел, той е и плавал. През 1968 г. в Балтийско море до Дания.  Дипломиран инженер Фрайзе. Това е името на човека, който е взел шасито на VW T2 Bulli, увеличил е дължината му с 80 см и широчината му с 33 см, поставил е отгоре каросерия на каравана Suleica, а отзад перка. Направил тестово плаване в изкуственото езеро Машзее в Хановер, а след това изминал разстоянието от Травемюнде до Скандинавия през Балтийско море с возилото си, оборудвано с боксерен мотор с 47 к.с.  С каравана!

Волфганг Шнайдер и Астрид Крац от Майнц, Германия, не са били запознати с историята на Orion, когато купуват модела. През 2003 г. те търсят обикновен кемпер на VW. Изведнъж в интернет попадат на VW Bulli T2 от 1968 г., който изглежда съвсем различно от познатите досега модели. Нещо като недовършена пластмасова обвивка с формата на яйце. Лакирана отдолу в червено. Кой би предположил, че това всъщност е ватерлинията? „Решихме, че Orion е оригинален – казва Астрид Крац (59), – но го купихме най-вече заради мокрото помещение. T4 например няма такова.“ Освен това ръбестият California не притежава инженерния дух на Orion. За производителя на каравани Suleica първият Orion маркира стъпването на пазара за каравани и кемпери. Темата за автомобил амфибия първо се отдалечава от серийното производство. Този плаващ Orion си остава единична бройка. Оригиналът – тоест първият Orion – е служел за пътешествията на конструктора Фрайзе по целия свят до 1999 г. След това той бил продаден на семейство от Лаумерхаймен, а после попаднал у Волфганг Шнайдер и Астрид Крац.

Поглед през задното стъкло: Астрид Крац и Волфганг Шнайдер в странното си возило
единична бройка

„Знаем цялата история, тъй като д-р Фрайзе ни откри чрез интернет и по-късно дори ни прати чертежите на конструкцията“, разказва Астрид Крац. Докато Волфганг управлява кемпера, тя седи върху надлъжно разположената предна дясна седалка. „Необичайно, но оригинално“, смята 61-годишният мъж. И до днес Orion с достойнство носи своята модерна по онова време пластмасова каросерия. Винаги, когато двамата са на път с Orion, се налага да разясняват на минувачите. Хората разпознават Bulli. Фаровете, голямата емблема на VW върху предницата, броните и тасовете на колелата – всичко е познато. Обърква ги обаче фактът, че този микробус е дълъг почти 6 метра, широк 2 метра и е направен от пластмаса. „Свикнали сме, че нашият кемпер е сензация“, казва Волфганг Шнайдер. Двойката се радва на въпросите на минувачите и на снимките, които те си правят. Макар и без перка на задницата. Най-голямата промяна е извършена още преди време: единствената врата е удължена до пода на кемпера. За целта е изрязан отвор във ватерлинията – естествено от този момент автомобилът е загубил способността си да плава. Фактът обаче, че след 50 „корабът на мечтите“ Orion продължава да се движи, е истинска сензация.

Кокпитът на Bulli ни е познат, отпред Orion T2
изглежда доста приятно

Технически данни на Suleica Orion T2

Двигател 4-цил. боксерен • Работен обем 1584 куб. cм • Мощност 35 кВт (47 к.с.) при 4000 об./мин • Макс. въртящ момент 106 Нм при 2200 об./мин • Макс. скорост 80 км/ч • Задвижване задно, 4-степ. механична трансмисия • Каросерия от стъклофазер-карбон върху стоманена рама • Д/Ш/В 5920/2250/2360 мм • Собствено тегло 1160 кг • Цена (1968) 26 000 германски марки, цена в момента 60 000 лева

Жилищно помещение: зад мокрото помещение и кухнята може да се спи. 4-цилиндровият боксерен двигател с въздушно охлаждане работи под седалката

 

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >