2024
Името на колата е съчетание от латинските наименования Sol за слънце и Terra за земя, и по този начин подчертава фокуса си върху темата устойчивост. Solterra е не само първият изцяло електрически модел на Subaru, но и съвместен проект с Toyota, където моделът се нарича bZ4X. Subaru Solterra се задвижва от два електромотора, по един на предния и задния мост със съответно 109 к.с. и 168,5 Нм въртящ момент. Тази мощност е достатъчна за максимална скорост от 160 км/ч, която е електронно ограничена. Според документацията разходът е 17,9 кВтч на 100 изминати км, т.е. пробег от 416 км според WLTP.
По време на теста ни тежащият малко повече от 2 тона като празен електрически SUV се задвижва безпроблемно дори и по-стръмните наклони на планината Витоша. С леко докосване на педала на газта колата ускорява доста сериозно. Стартира моментално, не се чувства или усеща никакво прекъсване. В режим на движение Power реакцията става още по-непосредствена. Честно казано, това обаче не е необходимо. Тествахме основно в режим Eco, при който разходът е по-пестелив, но пък заради летните жеги климатичната инсталация обаче се налага постоянно да работи на пълни обороти.
Базовата цена на Solterra е 115 990 лева. Това е версията 4E-xperience. При нея за лаково покритие перла, респективно металик, се доплащат 1190 лева. Второто ниво на оборудване е 4E- xperience+, което струва 123 950 лева. При тази версия имате възможност да си поръчате колата да бъде боядисана също и в двуцветно лаково покритие Harbor Mist Grey, перла или металик срещу допълнителни 2190 лева. Най-атрактивните включени екстри при по-високото ниво на оборудване са панорамният покрив и премиум аудиосистемата от Harman/Kardon. Без значение от избраната версия, винаги имате споменатите вече 218 к.с. и задвижване на предния и задния мост.
Само за сравнение: при Toyota моделът bZ4X стартира от 104 908 лева, това е с около 11 хиляди лева по-малко, но при тази версия нямате задвижване на двете оси. За 4х4 при Toyota трябва да приготвите поне 119 980 лева, което е с около 4 хиляди лева повече, отколкото за Solterra. Макар конструктивно двата модела на японските производители да са идентични, всеки е предприел своите съответни настройки. Конкретно при Solterra е имплементирано цялото разбиране и know how по отношение на задвижването на четирите колела, които са повече от пословични при Subaru. Пък имате и 21 см клиренс. Вероятно това е и причината Solterra да се предлага само с два електродвигателя. Само при bZ4X имате опция с един-единствен електрически мотор.
Движейки се по доста разбития път от София до Белчин бани, се убеждаваме в предимствата на окачването при това изцяло електрическо Subaru. Неравности и дупки колата поглъща с лекота, в купето няма скърцане или трополене. При това определено се усеща твърдата настройка, но в никакъв случай за сметка на комфорта.
Интересна тема при Solterra е рекуперацията, която може да се настройва от крилцата зад волана. Налични са четири степени, увеличават се от лявата страна. Съответно рекуперацията се засилва, когато отпуснете педала на газта. Също така от средната конзола може да се активира бутонът за шофиране със само един педал или One Pedal Drive. Особеността при Solterra е, че при рекуперация не спира до покой, а процесът прекъсва при около 5 км/ч. Така например в градския трафик може да шофирате само с един крак, което ни е познато и от други марки.
Управлението но волана е много прецизно, доста директно, но не е нервно. Винаги оставаш с положително чувство, докато шофираш. Педалът на спирачките работи изключително чисто, удобно се дозира. От самото начало това електрическо Subaru доставя неподправена радост от шофирането. Определено не е спортен автомобил, но има силно изразен атлетичен характер, с което абсолютно отговаря на очакванията, които човек има от продукт на Subaru.
Шофирането на Solterra определено е удоволствие. Обещаният по WLTP пробег вероятно трудно може да бъде постигнат, но в рамките на нашия двудневен тест с разнообразни пътища и релеф, при постоянно включен климатик изминахме почти 300 км с малко повече от две трети от заряда, основно в Есо режим и максимална рекуперация, така че резултатът си е съвсем приличен. Чудесно е също така, че още в базовата версия разполагате с богат набор от асистенти.