2025
Наясно сме, че BRZ не е рали-ас. Той обаче притежава гените на иконите от WRC. Вдигнахме спортното Subaru нависоко поне за снимките – то е последното от своя вид
КАКВО ЛЕТИ ТАМ? Да не е самолет? Или пък супермен? Това е Subaru! Какво друго. Това в края на краищата е марката със състезателни гени – и летящите във въздуха автомобили са сред стандартните дисциплини на този спорт. След безброй титли (три световни купи) с невероятни пилоти (Бърнс, МакРи, Солберг) Subaru е абсолютен майстор в това отношение, особено по макадам, по терени с локви, където може да се дрифти, марката се чувства традиционно добре. Достатъчна причина да закараме най-вълнуващия към момента модел на марката на негова територия и да тестваме неговите възможности. Нещо като специални изпитания, макар че BRZ не е класически спортен автомобил.

По-скоро експерт на тема писта, модел със задно задвижване, пъргав боксерен атмосферен двигател и подобаващо чувство за спринтове в планински проходи и по междуградски пътища. Още един мотив: още от старта на продажбите на втората, по-мощна версия BRZ е сред най-предпочитаните модели на марката и през последната си година бе бързо разпродаден. Иконата бе разграбена, феновете – разочаровани. Какво могат да направят маркетинговите експерти по въпроса? Пускат още една серия от модела (от тях 50 броя Final Edition) и по този начин ще зарадват още 300 клиента. Нашият фотомодел е един от последните екземпляри, лакиран в WR Blue Pearl и оборудван с впечатляващи 18-цолови джанти в цвят Race Gold, превъзходно класически като едно време при болидите от WRC. По отношение на шофирането нашият финалист тръгва в съвсем различна посока. Без турбо, без двойно задвижване, с по-скоро скромните 234 к.с. – днес едва ли ще станем свидетели на кой знае колко специални изпитания.

при тестовия автомобил
Но сърцата ни определено ще бъдат грабнати. Преди всичко тези на познавачите и ценителите. Тъй като според нас BRZ е най-механичният и най-автентичен спортен автомобил на пазара към момента. Тъй като с класическата си натура, редуцирана и лека същност доставя огромно удоволствие от шофирането на достъпна цена. Започваме с концепцията на задвижване. 4-цилиндровият боксерен двигател е разположен ниско под предния капак, а зад алуминиевия агрегат са разположени 6-степенната скоростна кутия и карданният вал, аксиално в посока на задницата. Всичко е аранжирано симетрично, здраво интегрирано в структурата на каросерията, свързано с диференциала на задната ос. Като цяло усещането е за уникалност при шофирането. BRZ се чувства стабилно и балансирано във всички посоки на движение. С 53 процента от тежестта към предната ос моделът в никакъв случай няма тежка предница – и без друго теглото на BRZ е само 1275 кг. Освен това благодарение на задното задвижване хората от Subaru са имали повече свобода при проектирането на кормилната уредба (с много късо предавателно отношение – 13,5:1).

комфортната зона на Subaru
Така предницата на автомобила се усеща превъзходно истинска, прецизна и неподправена. Тоест, автомобилът се дирижира с лекота, коригира се внимателно и е стабилен в граничната зона. Въпреки гумите с широчина от „само“ 215 мм, BRZ захапва превъзходно повърхността на асфалта, излиза чисто от завоите благодарение блокажа на торсен-диференциала, като демонстрира солидно сцепление. Фината система за контрол на стабилността подпомага контрола на автомобила в граничната зона, може изцяло да се деактивира или (в режим Track) да се настрои фино при амбиции на пистата. Нека го кажем така: може да дрифти.

Мощността идва от двигател с 2,4-литров работен обем – при това уникален. Боксерен агрегат в чиста форма, с типичния за Subaru дрезгав и нисък глас. Машината звучи превъзходно на празен ход, а после се развърта чудесно при натискане на педала на газта – изключително равномерно по целия оборотомер. При това 2,4-литровият мотор няма проблеми със задвижването на Coupé-то и в долната част на оборотомера. Естествено, той не може да се мери с бруталната тяга на модерните турбодвигатели. Затова пък мощността се разгръща превъзходно линейно, както го могат само атмосферните двигатели. Максималната мощност е на разположение при 7000 оборота – тази боксерна машина никога не се чувства напрегната. Превключването носи радост, ходовете на скоростния лост са къси, той влиза чудесно. От Subaru са дали по-дълго предавателно отношение на последната предавка. Тук двигателят никога не е прекалено шумен или лаком – BRZ рядко дава двуцифрени стойности при разхода.

Мястото му обаче не е на магистралата. BRZ се чувства в свои води на междуградски пътища. Тъй като всеки метър по тях се превръща в истинска наслада. Автомобилът звучи – също и благодарение на спортната си ауспухова уредба – гневно при висока скорост, но въпреки ниско разположената си каросерия Coupé-то вози учудващо комфортно, до темпо 150 км/ч не е прекалено шумно, като дори предлага известен лукс. Въпреки силно изразената си странична опора седалките са удобни, асистентите за шофиране улесняват дългите пътувания, в менюто на инфотейнмънт системата с 8-инчов тъчскрийн има възможности за свързване на смартфон и дигитално радио. И колко струва това удоволствие? 84 000 лв. искат от Subaru за версията Final Edition. Специално изпитание – този път за портфейла.

Технически данни: Subaru BRZ Final Edition
Двигател 4-цил. боксерен двигател, отпред надлъжно Работен обем 2387 см3 Мощност 234 к.с. при 7000 об./мин Макс. въртящ момент 250 Нм при 3700 об./мин Задвижване задно/6-степ. трансмисия
Д/Ш/В 4265/1775/1310 мм Тегло 1275 кг Товарен обем 237 л 0–100 км/ч 6,3 сек Макс. скорост 226 км/ч Разход 8,8 л А98Н/100 км Емисии CO2 200 г/км Цена от 84 000 лв.

Извод
Една специална марка, с иконична ДНК, един грандиозен модел – BRZ е едновременно автомобил за познавачи и ентусиасти на тема автомобили. Тъжно е, че тези модели са на измиране; който си купи такова нещо е щастливец.