2023
Спортно купе, боксер, заднo задвижване: в наши дни подобна комбинация е рядкост, но все пак още има автомобили, при които можете да я срещнете – в лицето на Subaru BRZ
Той ръмжи с нежен гняв в гласа, когато двигателят набира високи обороти. От време на време ви тласка към вратата, докато атакувате завоите странично. А понякога, когато ненатоварената задна ос премине през гърбица, също изръмжава леко сърдито.
Да, той е определено по-скоро груб, а не фин. Дали това е лошо? Напротив: звуците при шофиране на Subaru BRZ изобщо не са натоварващи или дразнещи: те представят по-скоро зареждаща хората с бензин в кръвта акустична картина, благодарение на която си изграждате пълноценен контакт с автомобила.
При това тя се изгражда не само акустично, но също и чрез вибрации, при преминаване през малки неравности – всичко това прави усещанията в кокпита много специални. Някога наричахме това „характер на автомобила“, а в наши дни то е просто автентичност – думата, с която може би най-добре бихме могли да представим BRZ.
Новият 2,4-литров боксер тегли стабилно в Subaru BRZ
От друга страна обаче, спортното купе има какво още да предложи. Например благодарение на двигателя си. 4-цилиндров боксер в наши дни е истинска екзотика – първо, защото е атмосферен, и второ – тъй като е с голям работен обем. Новият 2.4 разгръща мощността си линейно и е направо жаден за високи обороти, а кубатурата му помага много – 250 Нм биват изпращани към коляновия вал, което прави автомобила много по-еластичен.
В същото време 2,4-литровата машина не се отдалечава от оригиналните си характеристики. Дори с 20 процента по-голям работен обем, тя все още се устремява към червената зона с пълна сила и разгръща тягата си линейно. Казано накратко, 2,4-литровият боксер е машина за ценителите на бензиновите агрегати.
Стойностите на хартия допълват доброто първо впечатление
Стойностите на хартия допълват приятното субективно впечатление: максималната мощност от 234 к.с. е при 7000 об/мин, а максималният въртящ момент се постига при 3700 об/мин. Всичко това допринася за изключително ефективната работа на машината. Ако боравите достатъчно добре със съединителя и вдигнете оптимални обороти, ще можете да ускорите от 0 до 100 км/ч за 6,5 секунди. Нещо по-важно: Subaru-то ускорява при изпреварване от 80 до 120 км/ч за 6,6 секунди – в крайна сметка BRZ е с доста голям работен обем и не разчита на помощ от турбо.
И все пак, не сме доволни от най-високата предавка. Тя е с прекалено дълго предавателно число – и на магистралата няма да се „изстрелвате“ бързо. Също така със скоростната кутия трябва да боравите внимателно – в интерес на истината, лостът върви много прецизно и смените на предавките се усещат доста приятно, но при бързи превключвания усещате леко съпротивление.
По отношение на задвижването обаче няма за какво повече да мрънкаме. Защото BRZ компенсира със зареждащото усещане при шофиране. Задвижване на задните колела с блокаж – това е всичко, което имаме да кажем. С други думи, автомобилът завива като по релси (макар че воланът не се връща достатъчно пъргаво) и ускорява стремглаво при излизане от завоите и сякаш ви приканва да търсите къде границата на сцеплението ще премине в дрифт. Жалко е единствено, че въпреки осезаемо ниския център на тежестта, каросерията на BRZ можеше да се разклаща по-малко.
Усещане за оптимален контрол
Въпреки това на финала ще усещате невероятната лекота при управление на автомобила, който тежи само 1279 килограма. Така че нашето заключение на този етап е, че BRZ е мощен, игрив и лек. Казано с други думи – кола за каране. Предните седалки, които са добре изразена странична опора, и приятно опростеното табло с голям аналогов оборотомер се вписват добре в тази концепция.
Всъщност ако желаете, BRZ може да стане и още по-палав: при активиране на спортния режим със съответния бутон дисплеят превключва в режим на изображение, вдъхновено от света на моторспорта. Освен ESP, спирачен асистент и предупреждение за напускане на лентата, в BRZ няма никакви допълнителни електронни системи, които да се месят в работата на водача.
Ценовата листа (по данни за Германия) започва от 77 980 лева и разкрива, че опциите са съвсем малко – основно за избор на цвят, спортна изпускателна система и автоматична скоростна кутия. Но няма проблем – все пак най-важните екстри на BRZ са серийни – и това са сърцето и душата.
Извод
Увеличеният работен обем пасва перфектно на лекото купе – Subaru BRZ определено е гаранция за постоянна усмивка на лицето на водача. Освен това цената му е изгодна – никъде другаде няма да изпитате подобен кеф за толкова малко пари!