2025
Дали Opel, Fiat, Alfa Romeo и Jeep скоро ще използват батерии с твърди електролити? При концерна с много на брой марки Stellantis успешно е завършен изпитателен метод за тези батерии. До 2026 г. ще се появят и първите тестови автомобили с батерии с твърди електролити.
Неотдавна Mercedes пусна новата S-клас с батерии с твърди електролити – сега и коцернът Stellantis обяви, че в бъдеще ще използва батерии с твърди електролити на същия производител. Stellantis дори говорят за „пробив“.
При доставчиците става дума за американската фирма Factorial. Както Stellantis, така и Mercedes са направили големи инвестиции във Factorial и разработват – независимо един от друг – технологията за електромобилите.
Използване в „демонстрационна флотилия“
Още през 2026 г. Stellantis възнамерява да използва технологията в „демонстрационна флотилия“, за да представи нейната практичност и да я тества в реални условия. Тази техническа междинна стъпка по пътя към масовото производство вероятно предстои в близко бъдеще.
Към момента концернът е „валидирал в истински автомобили“ батерии с твърди електролити – това означава, че те са получили разрешение за употреба в практиката в рамките на изследването. Клетките на Factorial от типа FEST („Factorial Electrolye System Technology“) се използват и от Mercedes.
Те имат енергийна плътност от 375 ватчаса на килограм. В сравнение с конвенционалните литиево-йонни батерии с течен електролит от най-ново поколение, това съответства на приблизително два пъти по-висока ефективност – в зависимост от използваната химия на клетките. „Искаме да разработим по-леки и по-ефективни батерии, които намаляват разходите на нашите клиенти“, каза Нед Курич, главен инженерен и технологичен директор на Stellantis.
Устойчивост на висока температура
Друго предимство е високата устойчивост на топлина и студ: клетките – и по този начин батерията – могат да функционират при външни температури от минус 30 до плюс 45 градуса по Целзий, „с потенциал за разширяване“.
Възможността за бързо зареждане също е впечатляваща: FEST клетките могат да бъдат заредени от 15 до 90 процента за 18 минути, според Stellantis. Скоростта на разреждане съответства на следното: батерията може да освободи своето енергийно съдържание за около четвърт час. Това позволява висока мощност на зареждане. Досега клетките на батериите с твърди електролити са постигнали 600 цикъла на зареждане, според Stellantis. За сравнение: съвременните литиево-йонни батерии с течен електролит в момента имат живот от около 2000 цикъла на зареждане.
Stellantis инвестира около 75 милиона долара в старт-ъп-а Factorial в САЩ през 2021 г.