2607
2024
2024
Нетни приходи: 85 млрд. евро, което е с 14% по-малко в сравнение с първата
половина на 2023 г., основно заради спад в обемите и микса от продукти;
- Нетната печалба: 5,6 млрд. евро, което представлява спад от 48% спрямо
същия период на предходната година; - Коригирани оперативни приходи: 8,5 млрд. евро – с 5,7 млрд. евро по-малко
спрямо H1 2023; - Коригиран марж на оперативния приход: 10%, отразяващ понижаване на
разходите за материали, работна сила и логистика; - Свободни парични потоци от промишлеността: близо до нулата (-0,4 млрд.
евро), повлияни от по-ниския коригиран марж на оперативния приход, както и
от отрицателното развитие на оборотния капитал и по-високите
инвестиционни разходи; - Общите наличности са намалени с 3% до 1408 хиляди единици през първите
шест месеца на 2024 г. - Над 20 нови модела ще бъдат представени на пазара тази година, сред които
обновен Ram 1500, нова гама лекотоварни автомобили за Европа и Peugeot
3008 – първият на новата платформа STLA.
„Представянето на компанията през първата половина на 2024 г. не отговори на
очакванията ни, отразявайки както предизвикателствата в индустрията, така и
нашите вътрешни оперативни проблеми. Докато предприемахме действия за
справяне с тези проблеми, започнахме да представяме нови продукти, като над 20
модела ще бъдат пуснати на пазара още тази година и ще имаме по-големи
възможности за успешно представяне. Предстои ни сериозна работа, особено в
Северна Амрика, за да увеличим максимално дългосрочния си потенциал“ – каза
главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес. – „Благодаря на всички
служители за екипната работа и ангажираността през този изключително важен
период от нашата история.“ - Stellantis N.V. обяви резултатите си за първата половина на 2024 г., отбелязвайки 14%
- спад на нетните приходи в размер на 85 млрд. евро и нетната печалба от 5,6 млрд.
- евро, което е намаление с 48% спрямо същия период на предходната година.
- Компанията отчита 8,5 млрд. евро коригиран оперативен приход и 10% коригиран
- марж на оперативния приход.
- По-ниските финансови резултати се дължат основно на намалените складови
- наличности, породени от временните прекъсвания в производството заради
- обновяването на продуктовото портфолио, както и на по-ниския пазарен дял в
- Северна Америка. С фокус върху успешното представяне на нови превозни средства
- в близко бъдеще, Stellantis очаква да подобри представянето си през второто
- полугодие на 2024 г. и през цялата 2025 г. в Северна Америка и Разширена Европа.
- Доставките в Разширена Европа са намалели с 6%, като е отбелязан спад при
- Fiat 500, Opel Mokka и Jeep Renegade, частично компенсиран от по-високите доставки
- на Citroen C3 и Jeep Avenger.
- Нетните приходи са се понижили с 14%, като основните причини са поголемите ангажименти за обратно изкупуване, по-ниските производствени обеми и
продуктов микс, както и отрицателното нетно ценообразуване. - Коригираните оперативни приходи бележат спад с 45%, главно поради помалък продуктов микс, нетни цени и обеми, частично компенсирани от спестявания в
промишлени разходи.
Търговски успехи:
Stellantis продължва да бъде лидер при лекотоварните превозни средства в Европа и
Южна Америка, и за първи път заема челно място на пазара в Близкия изток и
Африка. В САЩ автомобилният концерн е №1 в продажбите на plug-in хибридни
превозни средства и №2 в продажбите на LEV (нискоемисионни превозни средства).
Възползвайки се от ценовата конкурентоспособност и напредъка в задвижванията и
свързаността на Leapmotor, съвместното предприятие Leapmotor International е на път
да предложи до края на 2024 г. своите първи електрически превозни средства: SUV
C10 и лек автомобил T03 – първоначално в Разширена Европа, последвано от Южна
Америка, Близкия изток и Африка, Индия и Азиатско-Тихоокеанския регион.
Продуктови иновации през 2024 г.:
Компанията планира да представи не по-малко от 20 нови модела тази година,
включително 10, чието производство е започнало през първата половина на годината: - Peugeot въвежда ChatGPT във всичките си нови модели. Марката
локализира производството на 2008 в Южна Америка и представи новите 3008 и
5008, които са базирани на платформа STLA Medium с пробег до 680 км и
разполагат с новия Panoramic i-Cockpit. През юни месец близо 30% от поръчките
за 3008 са за електрическата му версия. - Lancia представи в премиум хечбек „Б“-сегмента новата Lancia Ypsilon.
Марката следва 10-годишен стратегически план за напредък с иновативна
италианска елегантност. - Maserati пусна на пазара Grecale Folgore, първият SUV на марката с пълно
електрическо задвижване, с 820 Нм въртящ момент и максимална скорост от 220
км/ч. - Ram представи новия 1500, който е с двуцилиндров двигател Hurricane, наймощният 6-цилиндров двигател в сегмента с до 540 конски сили и 635 Нм въртящ
момент. - Новото SUV купе Citroen Basalt ще се предлага на пазара в Индия и Южна
Америка. Citroen отчита значителни по обем поръчки за новия C3, като 72% от
клиентите избират изцяло новия е-C3, конкурентноспособен електрически
автомобил от „Б“-сегмента, произведен в Европа. - Обновената гама лекотоварни превозни средства от бизнес
подраздрелението Stellantis Pro One – Citroen, Fiat Professional, Opel, Peugeot и
Vauxhall – вече е на пазара с 12 модела във всички сегменти. Stellantis Pro One е
лидер в Разширена Европа, Южна Америка, Близкия изток и Африка през първата
половина на 2024 г. - Fiat и Opel празнуват 125-годишнината си. Fiat разкри завръщането си на
глобалния основен пазар с електрическия Grande Panda, продаван за под 25000
евро, като моделът ще има и хибридна версия.
Технологичен напредък: - Осем нови превозни средства ще бъдат пуснати на платформата STLA Large
между 2024-2026 г., сред които Dodge Charger Daytona, Jeep® Wagoneer S и Jeep
Recon. Базираната на BEV мултиенергийна платформа е изключително гъвкава и
оптимизирана за различни модули за електрическо задвижване, предлагайки на
клиентите предимствата на моменталния въртящ момент от EV задвижването и
обхват до 800 км в BEV моделите. - До 2026 г. платформата Smart Car ще служи като основа за 13 модела в три
региона. Тя ще комбинира иновативна технология с достъпност, за да направи
електромобилите изгодни за всеки. В Европа марките Fiat и Opel ще последват
лансирането на Citroen C3 и C3 Aircross. - Stellantis използва двукомпонентен подход и изследва иновативни
технологии за батериини клетки. Компанията наскоро обяви петгодишно
сътрудничество с водещата изследователска институция CEA за проектиране на
следващо поколение батерийни клетки за електромобили. - Технологията за електрифицирани двусъединителни трансмисии (eDCT)
спомага за постигането през годината на 53% ръст в продажбите на хибридни
превозни средства в ЕС30. През 2024 г. е планирано представянето на 30 хибридни
модела, с още шест до 2026 г., които ще предложат по-добро изживяване при
управление, по-ниски емисии на CO2 и ще бъдат по-достъпни за клиентите спрямо
изцяло електрическите и plug-in хибридните модели. Stellantis е лидер в ЕС30 по
продажби на нискоемисионни превозни средства, включително с батерии, горивни
клетки и plug-in хибриди от сегментите „А“ и „Б“ и при лекотоварната гама. - Платформите, задвижвани от изкуствен интелект – STLA Brain, STLA
SmartCockpit и STLA AutoDrive се очаква да бъдат готови за интегриране до края на
2024 г., а през 2025 г. да бъдат и продуктово внедрени. - Stellantis трансформира мобилното изживяване със софтуерните си
продукти и свързани услуги, сред които:
o e-ROUTES, първото смартфон приложение за планиране на
маршрути, използващо данни в реално време от превозното средство
и специално проектирано за електромобили;
o Виртуален асистент, подобрен с ChatGPT, предлаган стандартно
за нови и съществуващи превозни средства, който ще бъде наличен
в 20 европейски страни до края на 2024 г.;
o AppMarket – приложение за свързаност, налично в почти половината
от моделите на Jeep и Ram от 2021-2023 г. в Северна Америка;
o Connect Fleet от Free2Move, предоставящ на мениджърите на
автопаркове видимост на състоянието, настройка на геозони и
геолокация в реално време;
o MyTasks, усъвършенстван инструмент за оптимизиране на
операциите на автопарковете, подобряващ координацията за подобра продуктивност.