Steer-by-Wire: Mercedes въвежда кормилна система без механична връзка с колелата

2504
2025

Първият прототип на Mercedes със системата за кормилно управление Steer-by-Wire се появи преди около 30 години. Технологията за електронно управление ще влезе в серийно производство през 2026

Воланът е не просто някакъв компонент в автомобила, а интерфейсът между човека и машината. Той предоставя на водача обратна връзка за неравности, за стабилността на автомобила в завой и най-важното – позволява контрол над превозното средство. Още от изобретяването на автомобила, кормилната уредба не спира да се развива – ето защо в миналото за да въртиш волана бяха необходими яки мускули, а днес същото упражение може да се прави само с един пръст.

Steer-by-Wire е създадена още през 1996 г.

През 2026 г. Mercedes ще направи още една крачка напред и ще предложи на клиентите си за първи път в сериен модел система „steer-by-wire“. Това става почти три десетилетия след представянето на концептуалния Mercedes F200, който беше оборудван с джойстик за управление вместо с волан – точно като при самолет. Основният принцип при новия тип системи е, че управлението на автомобила не изисква физическа връзка с кормилната уредба, а импулсите от волана се предават към кормилните щанги посредством електроника.

Steer-by-wire в прототипа на Mercedes: вече ги няма познатите сили за връщане на волана – те вече се „генерират“ дигитално посредством новата система.

Въпреки че активните системи за кормилно управление не са новост, те до голяма степен се основават на т.нар. системи за „суперпозициониране“, които, за разлика от конвенционалното серво, могат да променят предавателното число между кормилната колона и кормилния механизъм. За разлика от системата „drive-by-wire“, тази форма на активно управление все още притежава физическа връзка с волана, за да бъде запазена възможността за управление на автомобила при повреда на хидравликата или пневматиката.

Системата е тествана и на изпитателен стенд, и в реални условия – като всеки от двата типа изпитания е надхвърлял 1 млн. километра.

„Отцепването“ на механичната връзка предлага много нови възможности: например, предавателното отношение може да се адаптира в зависимост от скоростта – така че вече да не се налага „прихващането“ на волана. Освен това, кормилното управление на автомобила може да се адаптира към широк спектър от изисквания на клиента. Това позволява и повече гъвкавост при оформлението на волана, тъй като вече не се налага той да запазва типичната си кръгла форма. В случая с новата система на Mercedes се използва волан с т.нар. yoke дизайн (като при Tesla Model S Plaid), който е значително по-скосен в горната и долната си част.

Дублиране на системата с цел безопасност

Но предимствата на системата далеч не са свързани само с дизайна. Благодарение на отделянето oт механиката, воланът на електромобил може да се използва като геймърски контролер, докато висите по зарядните станции.

За да получи одобрение за серийно производство, системата за управление „drive-by-wire“ трябва да бъде дублирана. Или казано с други думи, и контролните, и захранващите модули трябва да бъдат умножени по две, така че ако едната от системите откаже, да сработи другата и да не загубите контрол над автомобила. Ако и двете системи откажат, завиващата задна ос и спирачните импулси към отделни колела посредством ESP позволяват страничното водене на машината.

Извод

С технологията steer-by-wire Mercedes се превръща в първия германски автомобилен производител, който въвежда в серийно производство електронно кормилно управление без традиционна кормилна колона. Технологията предлага много предимства, но ще ви трябва известно време, за да свикнете с реакциите на волана.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин