Stanley Rocket: 200 километра в час с парен двигател

1102
2024

Преди да станат известни в средите на автомобилните производители, близнаците Френсис и Фриланд Стенли се прочуват с изобретения от тях сух метод за проявяване и копиране на снимки и успяват да натрупат цяло състояние, след като продават патента си на фирмата Kodak.

През 1897 г. те се захващат с изработването на парни автомобили, като до края на същата година завършват общо шест екземпляра. Единият е продаден на Дж. Месон от Бостън, който взима участие в автомобилната изложба в Нова Англия, където заема първо място. Успехът на парния автомобил предизвиква такъв интерес сред публиката, че братята решават да организират неговото масово производство. По това време група американски бизнесмени, водени от Издателя Джон Уокър, също решава да започне производството на парни коли и братята Стенли се превръщат в опасен конкурент. Те се съгласяват да се откажат от своите намерения за период от една година (от май 1899 до май 1900 г.), като срещу това получават от Уокър 250 000 долара. В този период братята се заемат със създаването на нови разработки.

След една година те лансират на пазара своя пръв сериен автомобил Stanley, снабден с хоризонтално разположена 2-цилиндрова парна машина, която задвижва задните колела. Първоначално парният котел и горивната камера са разположени под седалките, което не е съвсем безопасно за пътуващите, и за това през 1903 г. фирмата усвоява производството на нова серия парни автомобили (с двигатели от 6,5 до 25 к.с.), при които двигателят е разположен отпред.

В началото на ХХ век парните автомобили се радват на особена популярност, а по динамични показатели все още превъзхождат бензиновите. Техният единствен недостатък е, че се нуждаят от дълго време за потегляне, а при движение водачът е длъжен постоянно да следи за нивото на водата в котела и нейната температура.

През 1905 г. двамата братя създават необичаен състезателен автомобил с ниска обтекаема каросерия, наподобяваща кану. През януари 1906 г. именно с него пилотът Фред Мариот постига рекордните 205,4 км/ч на Дейтона Бийч, с което подобрява тогавашния световен рекорд за скорост и става първият човек в света, преминал 200-километровата граница с автомобил. Интересна подробност от тази история е, че Мариот е избран за шофьор, защото е единственият ерген от всички кандидати. И както се оказва по-късно, това решение очевидно е било съвсем правилно. При следващия опит за подобряване на рекорда в Дейтона през 1907 г. е използвана подобрена версия на колата, но когато надхвърля 230 км/ч, губи стабилност, преобръща се във въздуха и при удара със земята се чупи на две. Мариот е сериозно ранен, но все пак успява да се възстанови напълно, въпреки че след този случай не прави друг опит за постигане на по-висока скорост. Независимо от това, постижението му, се  превръща в най-дълго поддържания рекорд, който е подобрен след повече от 100 години. Това става едва през август 2009 г., когато Чарлз Бърнет III от британския екип “Inspiration”

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин