AUTO BILD България / Sprinter-ът на бъдещето ще бъде огромен скейтборд

Sprinter-ът на бъдещето ще бъде огромен скейтборд


11
сеп.
2018

От 2025 Mercedes Sprinter ще може да се движи изцяло без помощта на шофьор! На изложението за товарни автомобили във Франкфурт (20-27 септември 2018) Daimler ще разкрие прототипа Vision Urbanetic – предвестник на следващия Sprinter.

Дали обаче тук не става въпрос като цяло за бъдещето на транспортния бранш и превоза на пътници и стоки? Според представите на Mercedes още през 2025 на никого няма да се налага да седи зад волана – за логистиката ще се грижат само контролни лица, които няма да карат, а ще седят в командна централна пред монитор, за да наблюдават какво се случва с флотилията. Автономните Sprinter-и ще работят като пчелички 24 часа в денонощието – през деня ще возят хора, а нощем – пратки, 7 дни в седмицата, 365 дни в годината. Все пак ефективността е от ключово значение при големите флотилии – и в бъдеще болният персонал или договорите няма да й пречат.

За база на автономния Sprinter е използван 1,5-тонен „скейтборд“, който „приютява“ техника, електроника и батерии. Да, Sprinter-ът на утрешния ден е електрически. Върху Hightech-рамата могат да бъдат монтирани различни модули. С други думи, върху долната част с колелата и калниците се поставят различни каросерии, които могат да се сменят за две минути!

Първият модул е за товарния вариант и прилича на огромен куфар. Контейнерът от кевлар ще бъде използваем до последния сантиметър. Там ще можете да разположите 10 палета с общо тегло 1 тон. Товаренето се извършва винаги от задната част, а в зависимост от нуждите на клиента могат да бъдат поставени различни системи с етажерки. Вторият модул е предназначен за пътници. Mercedes си представя футуристична капсула, която обслужва като групово такси близките до града зони – много удобно както за общини, така и за частни компании. Светлинни сигнали от външната част се грижат за постоянната връзка с околния свят. Именно чрез тях Sprinter информира пасажерите и (водачите на) другите превозни средства какво ще направи – дали ще спре, паркира, изпревари или завие.

Пътниците ще се качват в „шатъла“ изправени през висока 2,40 м врата в центъра на каросерията. Прототипът има 8 места за правостоящи и 4 – за седнали хора, и, разбира се, кокпит без волан. Оформлението по-скоро прагматично, отколкото луксозно. Вероятно обаче за клиентите в Москва, Дубай или Лас Вегас положението ще бъде различно – от AMG сигурно ще припечелват допълнително, като превръщат машината в мобилен офис, танцувална зала или каквото ви дойде на акъла (и портфейла, естествено). Защото едно е сигурно – максималната скорост или конските сили няма да вълнуват никого утре. За разлика от забавленията в купето – ето защо в покрива Sprinter ще има 360-градусов дисплей, от който пътниците ще научават какво ще бъде времето, ще виждат карта на маршрута или последните новини. Освен това ще получат възможността чрез Augmented Reality да откриват забележителностите по маршрута – естествено в 3D.

„Космическият“ Sprinter така и така няма да се движи с повече от 60 км/ч – иначе на борда би трябвало да има колани и хората да ги закопчават. Sprinter Cargo ще вдига 80 км/ч и ще изминава около 150 км с едно зареждане на батериите, след което ще се наложи зареждане. Вероятно обаче през 2025 техниката ще напредне и автономният пробег ще се увеличи.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин