Smith Flyer: ключът към успеха е в петото колело

1105
2024

Smith Flyer е един от малко известните американски автомобили, произвеждан от фирмата A.O. Smith в Милуоки от 1915 до 1919 г. След това правата са продадени на Briggs & Stratton и марката е преименувана на Briggs & Stratton Flyer.

Smith Flyer е малко, просто, леко, двуместно превозно средство, чиято основа е семпла дървена рамка. Най-оригиналният компонент в тази конструкция е малкият бензинов двигател, който е монтиран в петото задвижващо колело, поставено най-отзад. Тъй като то се задвижва директно от двигателя, трябва леко да се повдигне, така че да остане във въздуха и когато двигателят заработи. След това водачът внимателно го сваля на земята с помощта на лост, и така потегля.

Моторното колело с директно задвижване е разработено от британеца Артър Уилям Уол през 1910 г. Самата концепция за интегриране на двигателя към колелото не е нова, с подобни експерименти още през 1900 г. се занимава Фердинанд Порше. През 1914 г. A.O. Smith Corporation, придобива правата за производство в САЩ и първоначално го предлага само за монтиране на велосипеди, но по-късно създава автомобил с дървен под, наречен „Smith Motorwheel“.

През 1919 г. правата за производство са купени от фирмата Briggs & Stratton Company, която произвежда два петколесни модела Motor Wheel и Flyers. Направени са няколко подобрения в двигателя, с увеличаване на диаметъра на цилиндровия отвор, в комплект с нов, изцяло стоманен свързващ прът и магнето. Тези подобрения увеличават мощността до 2 конски сили (1,5 кВт).

Briggs & Stratton продава Flyer в цялата страна и дори започва издаването на собствено списание, озаглавено Motor Wheel Age. През 1925 г., когато правата върху Flyer са продадени на Automotive Electric Services Corporation, новият собственик продължава производството до изчерпване на запасите от бензинови двигатели, след което ги заменя с електрически. Briggs & Stratton, от своя страна, продължават да произвеждат този тип двигатели, като ги адаптират за други приложения (например косачки за трева).

Интересна подробност е, че всички автомобили с марката Flyer са боядисвани само в червено и по тази причина стават широко известни като „червените буболечки“. Flyer е вписан в Книгата на рекордите на Гинес като най-евтината кола на всички времена. Там е посочено, че Flyer Briggs & Stratton от 1922 г. се продава на цена между 125 и 150 щатски долара (еквивалента на 2280 до 2730 щатски долара през 2024 г.).  Няколко такива автомобила са запазени до днес в частни колекции, а чертежите им са достъпни онлайн.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин