Smart Concept #5: Smart надраства себе си и става офроудър

2404
2024

Забравете fortwo: Smart става XXL! С новия Concept култовата марка задминава дори Mercedes – и излиза извън асфалта

За сравнение дори новият Countryman все още изглежда наистина мини. Защото след като дръпна покривалото на Concept на автомобилното изложение в Пекин, Smart доказва, че микро-марката в редиците на Mercedes, която се мести в Китай в съвместно предприятие с Geely, ще надрасне себе си.

Докато в германския град Хамбах спряха производството на fortwo и по този начин отрязаха последните корени на минималистичната мобилност, сега на другия край на света хората от Smart демонстрират планове да произвеждат най-големия модел в историята си – и показват нещо доста макси с дължина 4,75 метра, т.е. повече, отколкото при Mercedes GLC! Това окончателно сложи край на историята с т.нар. Citycar.

„В продължение на повече от четвърт век Smart беше символ на градската мобилност и интелигентните решения в градския трафик“, казва изпълнителният директор на компанията Дирк Аделман. „Ето защо Concept е може би най-изненадващият и в същото време най-универсалният автомобил, който нашата марка някога е създавала. С него разчупваме всички стереотипи и откриваме нов сегмент за нашите клиенти в Европа и останалата част от света.“

Докато първите Smart-ове напомняха на автомати за детски топчета, Concept лъха на високачествена кожа и премиум лак.

Дизайнерите умело подчертават факта, че марката излиза от джунглата на големия град и градската среда и атакува гората, като придават на автомобила подчертано рустикална визия – подходящa не само за полето, но и за прерията и пампасите. „Петицата“ на Smart изглежда като кръстоска между Jeep Avenger и Mercedes G-класа, а широката и „мускулеста“ предница с масивна защита отдолу, както и „раздутите“ калници подчертават амбициите на модела да атакува пресечените терени.

Smart – пораснал и отвътре

Отвътре Smart също е пораснал – междуосието от приблизително 3 метра осигурява щедро пространство за коленете на отделните седалки в задната част, които вероятно ще се превърнат в конвенционална цяла задна седалка при серийния вариант, докато по стандартите на Smart багажникът е подходящ почти за експедиция.

При всички положения автомобилът изглежда далеч по-стойностен – докато първите Smart-ове напомняха на онези шарени автомати за детски топчета, Concept лъха на качествена кожа и прави впечатление с висококачествено лаково покритие, които по нищо не отстъпват на продуктите на компанията майка с централа в Щутгарт. Да не говорим, че в GLC няма например предна пасажерска седалка със сгъваема опора за краката…

В сравнение със Smart , дори новият Mini Countryman все още изглежда наистина мини.

Що се отнася до електрониката, дори новото поколение MBUX, планирано за следващия CLA, вече изглежда поостаряло на фона на решенията тук. При Smart два огромни OLED дисплея ще ви радват в кокпита, а мощният процесор на AMD позволява употребата на интелигентен бот с високо ниво на изкуствен интелект и поддържа на ChatGPT.

Но да не забравяме и показателите, важни за шофирането: 800-волтовата технология гарантира много бързо зареждане (до 80 процента за 15 минути), а капацитетът на батерията е над 100 кВтч, като позволява пробег над 550 километра. Това би трябвало да е достатъчно, за да не се притеснявате да излизате по-далеч от града и да атакувате офроуд терените.

Smart все още носи добавката „Concept“ към името.

Все още носи добавката Concept към името. Но европейският шеф на компанията Дирк Аделман не оставя съмнение, че това ще бъде само за кратко. Новият модел трябва да бъде пуснат за продажба в Китай още през тази година, а през 2025 – и в Германия. „И, както сме свикнали още от #1, с изненадващо малко промени“, допълва Аделман.

Цената на Smart ще бъде без конкуренция

Вероятно ще се наложи новият Smart да захвърли част от приключенските си атрибути, защото пустинята е далеч от Виена или Мюнхен например. A осветените ванти (стоманени въжета) за защита от клони вероятно няма да преминат одобрението за безопасност в Китай. Но например дигиталните дисплеи за налягането в гумите, светлинният подпис на багажника на покрива и декорациите на вратите, вдъхновени от кристалите Swarovski, имат шанс да оцелеят до серийното производство.

Преди всичко, Smart изненадва с изгодната си цена – поне с оглед на стандартите на Mercedes. Естествено, ще бъде значително по-скъп от #1, който стартира от около 75.000 лева. Но ако Аделман действително успее да изпълни своя план за базова цена доста под 100.000 лева, Mercedes EQA и EQB не само ще се окажат надценени, но и новият EQC също ще трябва да внимава – когато и да се появи.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин