2019
HKS Zero-R е един от най-редките Nissan Skyline GT-R. По пътищата се движат само четири екземпляра. AUTO BILD ще ви даде информация за модела!
R32, R33, R34, V-Spec, M-Spec, VSpec II Nür – това са само някои от версиите и специалните варианти на Nissan Skyline GT-R. Ако често сте играли на Gran Turismo, вероятно ще знаете всички – също и по-редките Nismo 400R или Mine’s Skyline R34. Съществуват обаче и още по-редки версии на Godzilla: например HKS Zero-R!
В началото на 90-те години реномираният тунинг-специалист и производител на автомобили е направил общо четири HKS Zero-R на базата на Nissan Skyline R32 GT-R (BNR32). Особеното е, че автомобилите са доставени с други номера на шасито. Което пък означава, че всички коли Zero-R не са Nissan, а HKS. Горе-долу също както и произведените от Ruf 911 не се считат за Porsche-та. Именно този детайл се превръща в проблем за HKS. За да може да бъде хомологизирана една малка серия, трябва няколко автомобила да минат краштест – при предвидена серия от десет брой, това няма да е никак икономически изгодно за фирмата. затова са произведени само четири броя Zero-R. Три от оригиналните автомобили остават собственост на HKS, докато четвъртото R32 е продадено на султана на Бруней.
Ултра-редкият Zero-R се познава по уникалните си брони. Задницата с разположения в средата надпис и двете ауспухови тръби също е впечатляваща. HKS са искали да постигнат именно тази визия – проблемът е, че при Nissan Skyline R32 там е разположен резервоарът, поради което тунинг специалистите са измислили нещо оригинално. Zero-R е превърнат в двуместен модел, при който гигантският резервоар с вместимост 150 литра е разположен на задната седалка. Не е идеално за разпределението на тежестта, но затова пък точно така, както са си го представяли дизайнерите. Освен това всичките четири Zero-R са оборудвани със суперлеки магнезиеви джанти, седалки Recaro, волан с тапицерия от алкантара и разграфен до 360 км/ч скоростомер. От HKS са поставили в жабката още допълнителни индикатори. Под капака HKS са монтирали двигател RB28. Оригиналната мощност на редовия 6-цилиндров агрегат варира между 423 к.с. и 450 к.с., което е достатъчно за развиване на максимална скорост от 300 км/ч.
Стигаме и до още една интересна част от историята на Zero-R: през 2006 г. HKS решава да обнови и продаде останалите три автомобила Zero-R, които все още се намират на територията на фирмата. Междувременно получаването на хомологизация в Япония е станало доста опростено, така че вече нямало да е необходим краш-тест за Zero-R. Когато идеята става обществено достояние, за няколко дни HKS получава голям брой обаждания, така че планът е решен. Над десет години след представянето на Zero-R е необходимо вдигане на мощността – така смята шефът на HKS: така е използван двигател RB26DETT с GT-блок на Nismo (от състезателната кола R34 JGTC) с работен обем 2,8 литра и GT2530-турбини. Резултатът: близо 600 к.с. за новото изпълнение на Zero-R. Трансмисията е 6-степенна Getrag от R34 GT-R.
Естествено преработено и модифицирано е и цялото окачване – все пак трите Zero-R са престояли неизползвани над десет години. Два от обновените модели са продадени, а третият е запазен от HKS. Четвъртото Zero-R все още се намира в Бруней. През 1996 г. султанът го продава след две години използване, а днес колата е притежание на почитател, който я кара редовно. Един от обновените и модифицирани HKS Zero-R се продава на търг по време на автомобилния салон в Токио 2019 от BH Auctions.