Skoda Sagitta с двуцилиндров мотор с въздушно охлаждане


13
апр.
2020


Най-продаваният автомобил на Skoda между двете Световни войни е Popular. Тъй като представеният през 1934 г. бестселър постоянно пораства на размери, цена и моторизации, Skoda планира по-достъпна алтернатива – 995 Popular Liduška. От 1936 г. се появяват прототипи с обозначението Sagitta. 

През 20-те години на миналия век малцина за притежавали автомобил. От една страна това се е дължало на малкия брой произведени екземпляри, а от друга страна на високите данъци. Когато през есента на 1929 г. идва и световната икономическа криза, положението за Skoda се изостря още повече.

Основаната през 1895 г. от Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент фирма успява да произвежда изгодни автомобили благодарение на модерно производство на конвейер. Важен напредък е и преминаването към независимо окачване на моделите.

Popular е с 4-цилиндров мотор с водно охлаждане, но при Sagitta чехите експериментират с необичайни концепции на двигателя. Така през 1933 г. се появяват няколко V2-двигатели с въздушно охлаждане.

За новия сериен двигател, представения през 1933 г. 420 Standard, отново е използван четирицилиндров мотор. Въпреки, че производството на тези двигатели струва много повече, Skoda успява да се конкурира по отношение на цената с конкурентите с 2-цилиндрови агрегати. Цената като нов на 418 Popular е спаднала в сравнение с 420 Standard благодарение на производството с поточна линия от 29 800 на 18 800 крони.

Но дори и в по-обикновените си варианти Popular е прекалено скъп, за да намери широка клиентела. Така се появяват така наречените прототипи Sagitta. Името им sagitta означава стрела, каквото е и логото на марката.

Първият прототип на дългия 3,40 метра малък автомобил е готов през април 1936 г. С независимо окачване той налага доказалата се концепция на Skoda.

Подобно на при Popular тристепенната трансмисия с раздатъчна кутия на задната ос е на принципа Transaxle. Това осигурява на Popular и Sagitta повече пространство за краката отпред и смъква центъра на тежестта на автомобила. Подобрява се също и сцеплението по лошите тогава пътища.

Под предния капак с интегрирана радиаторна решетка работи 4-тактов V2 двигател – с работен обем от 844 куб. см и 15 к.с. за разлика от досега при Skoda двигателят е с въздушно охлаждане и има вентилатор с перка с четири елемента. Максималната скорост на прототипа е 70 км/ч, а разходът на гориво е 5,5 л/100 км.

Два екземпляра на Sagitta се намират днес в музея на Skoda в Млада Болеслав. лакираното в кафяв металик Coupé е част от постоянната експозиция. То е с плъзгащи се прозорци, което подобрява усещането за простор за лактите. Още едно Coupé се намира в склада на музея.

Малките автомобили не стигат до серийно производство, но въпреки това изпълняват предназначението си: редица елементи, включително и разположението на двигателя надлъжно пред предната ос и интегрираната в предния капак радиаторна решетка намират място в произвеждания от ноември 1938 г. модел 995 Popular Liduška. Той, въпреки сложния си мотор с работен обем от 995 куб. см и разполагащ с 22 к.с., както и по-дългата с 40 см каросерия, се превръща в бестселър: от струващия само 17 300 крони (без данък оборот) модел до 1946 г. са произведени 1478 екземпляра.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >