2022
През 30-те години на миналия век Škoda Popular Sport Monte Carlo е един от най-значимите автомобили не само за прочутата компания от Млада Болеслав, но и за европейското автомобилостроене като цяло. През януари 1936 г., чешките състезатели Зденек Похл и инж. Ярослав Хаусман участват в рали Монте Карло с двуместен роудстър Škoda Popular. Тази спортна разработка на фирмата е направена специално за състезанието и за разлика от серийния модел е снабдена с подобрена и чувствително усилена ходова част и по-мощен 1385-кубиков двигател от Škoda Rapid. Благодарение на тези промени, чехите успяват да достигнат до второ място в категорията до 1500 куб.см. Както този, така и останалите спортни успехи на компанията от Млада Болеслав провокират производството на малка “цивилна” серия от 70 броя Škoda Popular под името “Sport – Monte Carlo”.
През 30-те години моделът Popular наистина е един от най-популярните и достъпни автомобили в Европа. Неговата известност до голяма степен се дължи и на множеството успешни участия в различни спортни изяви или изтощителни маратонски преходи през територията на различни континенти като Северна и Южна Америка, Южна Африка, Азия и т.н. Първото пътешествие от подобен род е осъществено в средата на 30-те години от няколко чехи, които прекосяват цяла Европа и голяма част от Азия, достигайки до индийския град Калкута. То продължава четири месеца и преминава през Турция, Иран и Афганистан, където е и най-тежкият тест за издържливост, както за автомобила, така и за целия екип. След преодоляването на планинските проходи на Кандахар, авантюристите достигат пустинята Реджистан, където в продължение на цели пет дни се борят със страшна пясъчна буря.
Пазарната версия на Škoda Popular Monte Carlo се предлага само по поръчка, като в периода 1936-1938 г. са изработени 70 автомобила, от които 20 открити каросерии тип “роудстър” с 995-кубиков двигател, и 50 двуместни купета, чиито мотори са с работен обем от 1386 куб.см. Цялата серия е снабдена с тристепенни скоростни кутии, а максималната скорост на закрития вариант достига 125 км/ч при среден разход на гориво 10 литра на 100 км.
За своето време версията “Monte Carlo” има изключително елегантна каросерия. Силно скосената задна част е разработена по всички закони на аеродинамиката и е разполовена от специфична стабилизираща “перка”, както при Tatra. Обтекаемата радиаторна решетка е оформена от тесни вертикално разположени, хромирани лайстни. Същият похват е използван и при покриването на фаровете, което допринася за едно неповторимо и специфично излъчване.
Скоро след успеха на Похл и Хаусман, Škoda Popular се прочува и в цяла Северна Америка. През 1936 г. Ф. А. Елстнер предприема пътуване от Ню Йорк, през Тексас до Мексико, след което минава през Аризона, Калифорния, повечето от северните щати и накрая се връща в Ню Йорк. Авантюрата с дължина 25 000 километра продължава повече от сто дни. Една година по-късно чехите отново взимат участие в рали Монте Карло, където се класират четвърти в своя клас.