Знаете ли, че Skoda е имала „бегачка“, предназначена за митичната група В? E, чехите не са били в класа на най-мощните, но тяхната машина, разработена на базата на модела 120, е била много конкурентоспособна в класа до 1300 куб.см. В миналото по трасетата на нашите ралита са се състезавали много машини от Млада Болеслав с чешки пилоти зад волана. Най-често ставало въпрос за 130 LR. 130 LR Evo обаче е истинска „екзотика“ – която ще разпознаете именно по „раздувките“. Уникатът е проектиран за група S – очаквания наследник на група В, която обаче е забранена след смъртта на легендата Хенри Тойвонен. Именно екзотичната природа на Evo е накарала почитателя на марката Димитър Ненов да направи реплика на модела на базата на 120 L.
През 80-те машини като тази са маркирали скоростния връх за Skoda. Но как изглеждат те днес до потентната Octavia RS с 230 конски сили? Почти като от друг свят. LR е един от последните рали автомобили, разчитащи на разположен отзад двигател. 1,3-литровият агрегат в тунингованото соцвозило развива между 90 и 100 конски сили (по данни на собственика, без динотест). Те обаче звучат значително по-сърдитo и по-нахъсано от онези 230 „коня“, които 2-литровият TSI на модерната „чехкиня“ генерира благодарение на турбокомпресор. Който иска повече, ще трябва да си поръча опционалния звуков генератор (420 лева). „Старецът“ концентрира целия си боен арсенал върху задните колела – и с малко старание и настилка с по-лошо сцепление не крие своите дрифт амбиции. При EVO мощността е била значително по-сериозна – около 135 конски сили, натоварени с едва 850 кг. RS изпраща цялата си мощ към 17-цоловите си джанти – и при рязко подаване на газ предницата на колата има тенденция към загуба на правия курс. Да, с тази Octavia шега не бива.

Само същественото: таблото идва за проекта директно от Чехия, а воланът е направен от специализираната в исторически състеателни автомобили компания МТХ…
DSG-трансмисията (опция: 3990 лева) ви дава възможност за избор: или да й оставите изцяло контрола върху смените на предавките, или да ги подбирате сами посредством „перата“ на волана без да се налага да вдигате ръцете си от него. При 130 LR/H единственият вариант е да разчитате на таланта си за работа със съединителя и скоростния лост на 5-степенната трансмисия. И докато DSG се справя много пъргаво с преминаването на предавки, синхронът й със Start-Stop системата е малко тромав.