2021
АКО ЕДИН ДИЗЕЛОВ ДВИГАТЕЛ има някъде неотменимо право на съществуване, то това е в Škoda Octavia Combi. Затова не е случайно, че хиляди търговски пътници в Германия залагат на „чеха“. В действителност TDI бръмчи като стар познайник, разполага с достатъчен въртящ момент от диапазона на ниските обороти и с разход на гориво, който не се повишава значително дори при шофиране на пълна газ. Това са доказаните качества на дизеловия агрегат. Octavia обаче е убедителна и във версията си с бензинов мотор. Когато работи на място, тя почти не се чува – 1,5-литровият агрегат е сдържан в акустично отношение дори и при пълно натоварване. Малкият му дефицит при въртящия момент е добре компенсиран от 6-степенната предавателна кутия. На свободна, права отсечка по магистралата скоростомерът показва 243 км/ч. При това темпо, разбира се, няма как да постигнете измерените по време на теста 6,8 литра – само с 1,3 литра повече от дизеловия двигател. Утежняващо за TDI варианта е по-голямото му със 100 кг тегло. Бензиновият мотор не притежава типичната за TDI слабост при потегляне. Освен това струва с няколко хиляди лева по-малко, като пести и при текущите разходи. Недостатъкът от по-малкия със 100 кг прикачен товар се компенсира от по-големия полезен товар. Накрая дизеловият вариант трябва да изминава по 27 219 километра, преди да се изравни по разходи с по-добрия и комфортен TSI. Търговските пътници трябва да посегнат към калкулаторите.

Тихата стъпка
TSI работи много спокойно и култивирано. Посочените 12,6 литра се постигат само с много работа на празен ход като по време на фотосесията.

Победител: БЕНЗИНОВИЯТ
Категорична победа за бензиновия двигател. TSI не отстъпва на TDI по отношение на динамиката, като освен това върви по-леко и по-спокойно. Накрая и той се оказа икономичен и с по-малко загуба на стойност като употребяван.