Skoda Octavia на метан: за 40 лева от София до морето и обратно (ТЕСТ)

1806
2021

Ако искате да пестите от гориво, шофирайте на метан: всеки таксиметров шофьор знае добре тази максима. А Skoda отново предлага на клиентите на Octavia заводски CNG-вариант – който излезе под името 1.5 TGI G-TEC около половин година след лансирането на модела. Явно концернът Volkswagen продължава да залага на метана като достойна алтернатива на дизела. А бърз поглед към офицалните данни за разхода веднага разкрива защо: при средна консумация 4,2 кг на 100 км и средна цена на килограм метан 1,50 лева в гамата на Octavia Combi на хартия по-икономична е единствено версията Plug-in хибрид. Тя обаче е по-скъпа с около 14 000 лева при аналогично оборудване. Но да не прекаляваме със счетоводство: важното е само да запомним, че за 6 лева изминавате 100 км.

Octavia G-Tec е комбинация от атрактивен дизайн и екологична технология.

Тестовият ни автомобил ни посреща с характерното дигитално табло, но „издава“ екологичното си задвижване заради двата виртуални уреда за нивото на горивото: отляво за природен газ, отдясно – за бензин. Според показанията на бордовия компютър ще можем да изминем 380 км на метан и още 120 – на бензин. При спокоен стил на шофиране (около 50/50 – магистрала и извънградски пътища) Octavia Combi G-Tec отчете средна консумация 3,4 кг.  

Отляво е показанието за оставащия метан, а отдясно – за горивото в бензиновия резервоар с обем 9 л

„Метановата“ версия се различава външно от събратята си единствено по табелката отзад и по вече споменатите две показания за горивото. Бутилките на CNG-уредбата побират 13 кг, а 9-литровият резервоар за бензин ще ви се притече на помощ, ако наблизо няма метанстанция. Самите бутилки намаляват обема на багажника със 145 л – до 495 при комбито и до 455 – при седана. Ековерсията на комбито струва 48 520 лева със 6-степенна ръчна трансмисия – минимум с ниво Ambition. Има възможност да поръчате и 7-степенна DSG скоростна кутия за 2950 лева отгоре. Трансмисията с два съединителя работи добре в комбинация с тихия 1.5 TSI и почти не дразни с досадно придърпване. За метановата модификация на може да бъде поръчано 4х4, което е запазено за по-мощните бензинови и дизелови изпълнения.

Щуцерът за зареждане на метан е точно до гърловината на резервоара за бензин

Със 130 к.с. и 200 Нм G-TEC осигурява достатъчно добра за семейно комби или служебен автомобил динамика. Но все пак „чисто бензиновата“ модификация на 1.5 TSI със 150 к.с. и 250 Нм ще се движи по-пъргаво. Когато метанът на нашия тестови автомобил свърши, бордовият компютър отчете разход 6 л на 100 км – което, обърнато в левове, се равнява на около 12 лева – или двойно повече. Надценката на G-TEC спрямо стандартната 1.5 TSI е около 3400 лева – така че ако вземем предвид единствено разходите за гориво, версията на метан става по-изгодна след около 55 000 км.

Функцията за свободен ход при DSG-трансмисията съдейства за постигане на по-нисък разход на гориво

ИЗВОД

С метанова уредба Octavia Combi остава разкошен семеен автомобил, осигуряващ щедро пространство, Clever-решения и модерен кокпит. Ако сте готови да жертвате малко от мястото в багажника и се примирите с oграничения брой станции за зареждане, определено си заслужава да инвестирате в този автомобил – въпреки че цената от около 50 000 лева не е толкова ниска.

В сравнение със стандартния 1,5-литров TSI агрегатът с обозначение TGI е с 50 Нм и 20 к.с. по-маломощен

Технически данни на Skoda Octavia Combi 1.5 TGI G-TEC DSG

Двигател: 4-цил., турбо, отпред напречно • Работен обем: 1498 куб. см • Макс. мощност: 96 кВт (130 к.с.) при 5000 об/мин • Макс. въртящ момент: 200 Нм при 1400 об/мин • Задвижване: предно, 7-степ. трансмисия с два съединителя • Д/Ш/В 4689/1829/1468 мм • Тегло: 1419 кг (EС) • Обем на багажника: 495-1560 л • 0-100 км/ч: 9,6 сек • Макс. скорост: 212 км/ч • Разход: 3,5 кг/100 км (WLTP смесен цикъл) • Емисии CO2: 96-95 г/км (WLTP смесен цикъл) • Цена: от 48 990 лв.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв