Задава се нещо голямо. За да бъдем по-точни – с дължина 4,70 м. То се казва Skoda Kodiaq. Шест седмици преди официалната премиера в Париж през септември AUTO BILD успя да се докопа до новия SUV на Skoda и да го покара – макар и с маскировка.
Да започнем с практичността – едно от най-важните качества на чешката „щерка“ на VW. Kodiaq е по-голям от своя „брат“ Tiguan с цели 20 см. Съвсем очаквано, хората от Млада Болеслав са използвали допълнителната дължина за повече пространство в купето – отпред, отзад и в багажника: навсякъде Kodiaq разполага със значително повече място от SUV-а на VW. 5-местната версия разполага с товарен отсек с обем 720 л. На втория ред мястото е горе-долу колкото в Superb – а той предлага повече пространство за коленете от S-клас.
Високо качество и в предсериен стадий
Атмосферата в кокпита на Kodiaq ни изненадва. Интериорът е по-скоро прагматичен и напомня за доброто старо време при Daimler: изчистени форми, прегледност и топизработка. Изцяло нови са високите вентилационни дюзи до 8-инчовия тъчскрийн. През 2014 г. чехите ангажираха бивш дизайнер на Audi – и това явно е дало отражение върху колата. Дори в предсерийната машина, която тестваме, всичко изглежда солидно, материалите правят впечатление на значително по-висококачествени, отколкото досега. „Изоставане“ спрямо по-скъпите предложения от концерна почти не се чувства.
Пет моторизации с лансирането на пазара
Това важи и за техниката. SUV-ът използва базата на Passat и компания – и чехите успяват да се възползват максимално от нея. LED-фарове, Head-up дисплей и онлайн услуги като Google Earth са новост за Skoda и за първи път ще бъдат пуснати в Kodiaq. Ето защо не е чудно, че големият „чех“ се държи много добре на пътя. Да започнем с моторите: със старта на продажбите колата ще може да бъде поръчвана с три бензинови (125-180 к.с.) и два дизелови двигателя (150 и 190 к.с.). И двата базови агрегата ще бъдат комбинирани с предно задвижване, при всички останали 4х4 е серийно. В нашия тестов екземпляр беше поставен дизелът със 190 „коня“ и 4х4. След кратко „замисляне“ при потегляне моторът ускорява машината много уверено. Окачването е с приятно комфортна настройка – времената, в които при моделите на Skoda то беше подчертано твърдо, вече са минало (било то заради политиката на концерна или заради по-високата товароносимост). Въпреки това Kodiaq се чувства значително по-стабилен от прекалено „мекия“ Superb.
Добра идея от Ford
В SUV-а правят впечатление големият брой дреболии, които правят живота на пасажерите по-приятен. Както и при Superb, два чадъра са „скрити“ в предните врати. Skoda също е имплементирала хитрото решение на Ford за изскачащи предпазни устни на ръбовете на вратите.
Извод
Skoda Kodiaq изглежда ще има огромен успех. Очаква се цените да започват от около 25 000 евро (за Германия). SUV-ът се движи много добре и е взел много от добрите качества на своите „събратя“ в интериора.
- В предсерийния екземпляр емблемата на Skoda още не е залепена.