Ретро » Škoda Hispano-Suiza: aвтомобилът на първия президент на Чехословакия

Škoda Hispano-Suiza: aвтомобилът на първия президент на Чехословакия

2912
2021

Горе – Лимузината Škoda Hispano-Suiza е доставена на 10 май 1926 г. По-късно първият президент на Чехословакия Томаш Гариг Масарик позира с автомобила пред лятната си резиденция замък Лани.

Преди малко повече от 95 години, на 10 май 1926 г., е доставена първата представителна лимузина Škoda Hispano-Suiza на Томаш Гариг Масарик (1850 – 1937), съосновател и първи президент на Чехословакия в периода 1918 – 1935 г.

След завръщането си от изгнание на 21 декември 1918 г. той най-напред използва открит модел Laurin & Klement серия М, а на 3 май 1919 г. посещава автомобилния завод в Млада Болеслав, където е посрещнат лично от двамата основатели на фирмата Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент. По време на тази обиколка Масарик, повлиян от престоя си в Америка, декларира подкрепата си за производството на достъпни превозни средства за народа.

По време на активната си политическа дейност Томаш Масарик използва само автомобили на чешки производители, като най-впечатляващият модел е доставената през 1926 г. Škoda Hispano-Suiza с шестцилиндров 6,6-литров двигател, използвана от него в продължение на почти десет години – по-дълго от всяко друго превозно средство в президентската институция. Луксозната лимузина остава в гаража на държавния глава до 17 март 1936 г. и е първата от общо 100 броя, изработени в завода на Škoda в Пилзен между 1926 и 1929 г. Ходовата част е аналогична с тази на испано-френската компания Hispano-Suiza, а изисканата каросерия е направена от специализираната фирма Brožík по документация на Carosserie Kellner Frères в Париж. При автомобилите от тази престижна категория, всяка от надстройките се изработва по поръчка, като основната част от тях са дело на завода в Млада Болеслав, но някои клиенти предпочитат и други каросерийни ателиета в Чехословакия като J. O. Jech, Aero, Pokorný & Beywel, Petera или известната берлинска компания Erdmann & Rossi.

Салонът има стъклена преграда между мястото на водача и задната седалка

Оригиналният регистрационен номер на официалната лимузина на Томаш Масарик е „N-1“, преди да бъде заменен през 30-те години с „P-118“, като „P“ означава Прага.

Понякога президентът използва и регистрационен номер „N-XIV-842“, за да пътува инкогнито.

През декември 1935 г. Томаш Масарик се оттегля от длъжност на 85-годишна възраст, а на 17 март 1936 г., Škoda транспортира официалния автомобил за съхранение в Млада Болеслав. Въпреки че някои екземпляри на Škoda Hispano-Suiza са запазени до днес, местонахождението на първия и най-известния от 100-те автомобила за съжаление остава неясно.

Освен известните имена на своите купувачи, Škoda Hispano-Suiza е уникален автомобил и по своите технически параметри. Използваните материали и изработката се отличават с безкомпромисно качество, а плавно работещият 6-цилиндров двигател тежи само 45 килограма. 2,7-тонната лимузина е оборудвана със специален усилвател на спирачната система, който използва кинетичната енергия на превозното средство – колкото по-голям натиск се оказва върху педала, толкова по-силна е реакцията. За разлика от стандартните усилватели от онова време, спирачките на Škoda Hispano-Suiza остават активирани дори когато двигателят е изключен – решаваща характеристика за безопасността.

Редовият двигател с работен обем от 6654 куб. см достига максимална мощност от 135 к.с. (99 кВт) при 3000 об/мин. Максималната скорост на 5,5-метровата лимузина е 130 км/ч, а разходът на гориво е между 20 и 25 л на 100 км, което е относително приемливо за времето си.

Снимка на лимузината пред замъка Лани в Централна Бохемия, която е отпечатана и в една от промоционалните брошури на фирмата от онези години.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин