Škoda Felicia: носталгичен поглед на Запад

3006
2022

През август 1955 г. започва серийното производство на особено популярната (включително и в България) Škoda 440, която първоначално е лансирана с различни търговски названия, като Spartak, Orlik (така е представена на автосалона в Брюксел) и Rival. Много от клиентите в Чехословакия харесват името Spartak, но не след дълго то  е свалено от употреба, тъй като “се повтаря с названието на нидерландските мотоциклети Sparta”.

Първоначално Škoda 440 се предлага с осъвременена версия на добре познатия 4-цилиндров двигател от 40 к.с., произвеждан още от началото на 30-те години. След 1957 г. обаче, 440 вече се задвижва от по-мощен 1221-кубиков мотор, използван при големия седан Škoda 1200/1201, което от своя страна променя и неговото цифрово означение на 445, а добавянето на двоен карбуратор позволява мощността на 445 да се увеличи на 50 к.с. Наличието на такъв подходящ двигател провокира разработката на спортна версия тип 2+2 с откриващ се брезентов покрив, базирана на серийния модел, която е обозначена като 450.

През 1958 г. във филиала в Квазини започва серийното производство на 450, който първоначално се предлага със стария 1089-кубиков двигател, но това определено не му пречи за кратко време да спечели симпатиите на клиенти от цяла Чехословакия и голяма част от Европа и Света, включително Южна Америка и Нова Зеландия. Западните автомобилисти, които са запознати със „специфичните“ условия на труд и изобщо стандарта на живот отвъд “желязната завеса” са искрено впечатлени от добрите технически характеристики на автомобила и неговата перфектна изработка.

Истината е, че прототипът на 450 изглежда доста по-впечатляващо от серийния “хибрид”, който носи голяма част от характера на далеч по-скромната Škoda 445.

Прототипът е проектиран и изработен от екипа на бившата каросерийна фабрика Sodomka във Високе Мито, която по това време вече се нарича Karosa. Оригиналната надстройка е отлята от стъклопласт и тежи само 65 кг, докато цялата останала част от автомобила е с обща маса 825 кг. Въпреки че проектът на Karosa е далеч по-ефектен от заводското предложение, по чисто икономически съображения е предпочетен вече “отработеният” вариант.

През 1959 г. Škoda заменя старите листови ресори в предното окачване на всичките си автомобили с двойни напречни носачи и пружини. Тази преработка се оказва толкова значима, че налага и промяна в имената на усъвършенстваните модели, като стандартният закрит модел става Octavia, а неговата спортна разновидност се трансформира във Felicia (от латинската дума “феличита”, т.е. “щастие”). През 1961 г. на пазара е лансирана и модификацията Felicia Super, снабдена с 1221-кубиков мотор, отново с два карбуратора Jikov.

Стандартната Felicia и нейната модификация Super се произвеждат до 1964 г., като през последните три години са подложени на някои козметични и чисто функционални промени – осъвременени са хромираните гривни върху джантите и са добавени декоративни “перки” върху задните калници, което от своя страна променя и формата на задните светлини. Основната промяна по отношение на чисто практическите функции засяга покрива, който вече освен брезентов може да бъде и твърд, тоест “хардтоп”.

Този модел е представен в България още през септември 1958 г. на Пловдивския панаир, а цената му през 1961 г. е 29 000 лева, което го поставя някъде по средата между Волга и Москвич.

Още по темата


ƒ