2017
В края на 1989 г. в някогашната държава Чехословакия дойде нежната революция – по отношение на автомобилите обаче вятърът на промяната задуха две години по-рано: през септември 1987 г. Skoda представи чистоновия модел Favorit. За 30-годишния юбилей на модела ще ви разкажем историята на почти забравения днес автомобил. .
Всичко започва през декември 1982 г., когато правителството на ЧССР взема решение за производството на модерен лек автомобил. Дотогава моделите на Skoda са базирани на версията със задно разположен двигател MB 1000 от 1964 г. Сега на мода са предното задвижване и предно разположения двигател. Плановете са амбициозни: до средата на 1985 г. разработката трябва да е завършена и от 1987 г. да стартира производството. Все пак на Skoda не ѝ се налага да започва от празен лист хартия, тъй като още през 1979 са правени тестове с модела 780 (който прилича на външен вид на Opel Kadett D) с техника с предно задвижване.
Времето е недостатъчно, а автомобилът трябва да изглежда добре. За целта е намерен идеалния партньор в Италия. Bertone създава четири варианта на каросерията: хечбек, Coupé, къса база и комби, реализирани са само последните два варианта. Освен това Bertone създават 19 прототипа в различни изпълнения. В хода на разработките Skoda Favorit (автомобил с това име съществува от 1936 г.) е тествана дори на тестовата отсечка на Porsche във Вайсах.
Премиерата на Skoda Favorit е през септември 1987 г., но не във Франкфурт на IAA. Това става на международното изложение по машиностроене в Бърно, Чехословакия. Там дългият 3,81 метра модел с пет врати е показан за първи път. Favorit е с четири сантиметра по-къс от Skoda 120 със задно разположен двигател. Въпреки това колата на Skoda предлага повече място във вътрешното пространство и в багажника.
Под капака няма новости, а OHV 4-цилиндров мотор с работен обем 1289 куб. см и 58, респективно 63 к.с. В началото с карбуратор, а от 1993 г. с впръскване. В ЧССР Skoda Favorit 136 L е с около една трета по-скъпа от 120 L. В Германия (Западна) Favorit се появява от март 1989 г., а в ГДР Favorit никога не е предлагат официално на пазара. От 1990 г. клиентите могат да си купят и дългото 4,16 метра комби с името Forman.
Макар, че днес Favorit не се среща много често по пътищата, неговото значение за Skoda бе доста голямо. Съществуването на Favorit е добър аргумент за Volkswagen, да поеме през 1991 г. чешкия автомобилен производител. Малко след това следва първият фейслифт, а през 1993 г. и първата сериозна преработка. Близо един милион автомобила Favorit са продадени до окончателната смяна на модела с Felicia през 1995 г., сред тях над 211 000 комбита и близо 71 000 пикапа.