Skoda Fabia RS Rally2: ново издание за бестселъра сред рали „бегачките“

2301
2023

Само 450 автомобила, доставени за цели шест години – и чехите наричат ​​това успех?! Е, в света на серийните модели тази бройка е достойна… за производство на ден в отделен завод например. Skoda продаваше по 435 бройки от обикновената Fabia през миналата година… на седмица! В света на рали спорта обаче нещата са доста по-различни.

С 450 продажби Skoda Fabia RS Rally2 и Rally2 Evo се превръща в най-популярния Rally2 автомобил в света. Моделът, който се произвежда от 2016 г., е базиран на третото поколение на Skoda Fabia. Сега, след като четвъртата генерация на модела отдавна е на пазара, наследникът и на „бегачката“ е готов да покорява отсечки на макадам, асфалт и сняг.

Цветът Mamba Green се използва и за „цивилните“ RS модели на Skoda.

Базата на Fabia номер 4 предлага някои предимства

Като база за рали автомобила новата серийна версия на Fabia предлага две основни предимства: по данни на Skoda каросерията й е значително по-аеродинамична, отколкото при предшественика. Тъй като аеродинамичното съпротивление расте приблизително квадратично спрямо скоростта на движение, това би дало предимство най-вече в бързите етапи. Вторият плюс: по-дългото междуосие позволява по-спокойно пътно поведение.

Освен това преходът към платформата MQB A-0 увеличава допълнително устойчивостта срещу на серийния автомобил. И за да бъдем по-точни, Skoda говори за повишена торсионна твърдост, т.е. за устойчивост на усукване спрямо надлъжната ос. А колкото „по-яка“ е каросерията, толкова по-добре може да работи окачването на Fabia.

По-голямата устойчивост срещу усукване на новата Fabia позволява на окачването да работи по-добре.

Двигателят на Fabia Rally2 – на основата на 2-литровия TSI

Под капака на RS Rally2 работи на практика същият агрегат като при Golf GTI и Octavia RS – 2-литровия TSI, познат с означението EA888. Инженерите обаче са го преработили доста сериозно, като работният обем е намален до 1,6 литра. Всмукателните и изпускателните клапани, буталата и горивните камери са модифицирани, а мазителната системата, както и тази за променливото газоразпределение също са нови. Мощността на двигателя е 214 кВт или 289 к.с., а въртящият момент – внушителните 430 Нм. Повече мощност със сигурност не би била проблем, но заради правилата в категорията Rally2 се налага е задължително използване на рестриктор за турбото с диаметър 32 милиметра.

Двигателят във версията Rallye e на базата на добре познатия 2-литров TSI и генерира 289 к.с. и 430 Нм – но при намален до 1,6 л обем.

При Rallye2 мощността се предава към четирите задвижващи колела посредством секвенциална 5-степенна скоростна кутия с къси предавателни числа. Благодарение на нея предавките могат да се превключват за части от секундата. Автомобилът разполага с механичен съединител, който обаче се използва само при потегляне, паркиране и бавно каране. Максималната скорост е около 200 км/ч.

По-дългото междуосие на Fabia трябва да осигури по-хармонично поведение на задната част и повече стабилност.

Специални системи за безопасност

Разбира се, във Fabia RS Rally2 няма въздушни възглавници. Сензорите, които се използват за задействането им, не биха функционирали добре с оглед на постоянните разтърсвания, на които са подложени рали „бегачките“. Така за да се гарантира безопасността на пилота и навигатора, се използва специален ролбар, изработен от тръби с обща дължина 35,8 метра. Освен това резервоарът с обем от 82,5 литра е със специална защита, за да бъде издържа на удари и да бъде добре предпазен при пожар. Резервоарът е подходящ и за биогорива, каквито се използват в Световния рали шампионат (WRC) от миналия сезон.

И като стана дума за пожари: най-бързата Fabia разполага и с автоматична пожарогасителна система. Тя има дюзи както в купето, така и в моторния отсек. Има и допълнителен пожарогасител в пространството за краката на навигатора.

Ролбарът, изработена от стоманени тръби с дължина почти 40 метра, гарантира безопасност.

Новата Fabia с грандиозен успех в рали „Монте Карло“

Fabia RS Rally2 отпразнува „бойното си кръщене“ на рали „Лаузиц“ през миналия ноември с победа. Отборът на Toksport спечели еднодневното състезание с преднина над 20 секунди. Skoda грабна още 3-то, 4-то и 5-то място във въпросния старт. Но значително по-престижeн успех щеше да бъде първото място във WRC2 на тазгодишното рали Монте Карло 2023, което спечели Николай Грязин (на заглавната снимка) с победи в 16 от общо 18 етапа. За съжаление обаче успехът на руснака не беше зачетен, тъй като на финала той получи наказание и така изпусна победата.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин