2018
И двете са Skoda, и двете са модел Fabia… но всъщност идват от два свята. След като Fabia R5 стана собственост на българския рали отбор „Мегапорт“ с пилот Мирослав Ангелов и навигатор Еди Сивов, AUTO BILD България направи своеобразно сравнение между „бегачката“ в категория WRC2 и нейния сериен първообраз.
Maшините във WRC2, където Skoda вече има две шампионски титли, са с малко по-високо минимално тегло (1230 вместо 1190 кг при WRC) и по-ниски мощност и въртящ момент в сравнение с тези на WRC-динозаврите, но отново разчитат на 4х4-задвижване и 1,6-литров турбодвигател. FABIA R5 използва за основа задвижващия агрегат с вътрешнозаводско означение ЕА888, познат като 1.8 TSI – същата машина с директно впръскване на горивото се използва за серийни модели като Yeti, Superb и Octavia. Разбира се, за „бегачката“ моторът е претърпял редица модификации, благодарение на които не само развива 205 кВт (279 к.с.) и максимален въртящ момент 420 Нм, но и е достатъчно издръжлив за ултранатоварения режим, в който работи по ралиотсечките. Инженерите на ŠKODA Motorsport са променили всички компоненти по коляно-мотовилковия, както и по газоразпределителния механизъм.
Турбокомпресорът е модифицирана версия на този в Audi S3, a новата позиция на двигателя в каросерията е наложила проектирането на изцяло нови мазителна и охладителна система. Изискванията на FIA налагат налягането при свръхпълнене да бъде ограничено на 1,5 бара и да бъде поставен 32-милиметров рестриктор – именно той е причината за сравнително ниската мощност. След всеки 2000 км по рали отсечките следва планирана ревизия (разбирайте – ремонт) на двигателя – което за „бегачка“ е прекрасно постижение (Fabia S2000, с която Димитър Илиев има три титли в родния рали шампионат се ревизира на 1200 км).
Ако клиентите на стандартната Fabiа трябваше да посещават сервиза на марката в рамките на толкова малки интервали, сигурно щяха да им се изправят косите. За щастие, „редовата“ версия е далеч по-непретенциозна: тя изисква единствено смяна на масло и филтри веднъж годишно или след 20 000 км пробег.
На фона на впечатляващите характеристики на задвижващия агрегат на R5 1-литровият TSI на серийния тестови автомобил, предоставен за снимките, изглежда повече от скромно. Но в действителност далеч не е такъв – агрегатът със 110 к.с., работен обем 1 л и само 3 цилиндъра е типичен представител на Downsizing-генерацията. И макар че по рали отсечките този мотор ще бъде на светлинни години от машината в R5, за всекидневието е повече от потентен. Особено в комбинация с пъргавата 7-степенна трансмисия, нашата Fabia в цвят „Спортно син“ сякаш постоянно жадува да „отнесе“ някого на светофар. И й се получава. Стига кутията да бъде в режим S – защото в нормален често държи излишно дълго високите предавки и изобщо не е „ларж“ към високите обороти.
При R5 скоростната кутия е 5-степенна секвенциална и с нея пилотът превключва в рамките на милисекунди, а колата развива максимална скорост около 200 км/ч – колкото и серийната „малолитражка“. 4х4-системата (каквато не може да бъде поръчана за нито една обикновена Fabia) използва два диференциала, на предната и задната ос, без междуосев, т.е. с твърда връзка между тях. При дърпане на ръчната спирачка специален съединител „отцепва“ предната и задната ос. Самите диференциали са механични, самоблокиращи се, и нямат управляваща електроника. За щастие, серийната Fabia (радиус на завой – 10 м) няма нищо общо с маневреността на R5 – при „ралиджийката“ ще ви се наложи доста да повъртите волана, докато обърнете посоката. Имаме предвид по нормалния начин – иначе с по-висока скорост и ръчната спирачка се получава по-лесно.
И предното, и задното окачване са тип McPherson – но естествено, при R5 е проектирано за много по-високи натоварвания (най-вече на скоковете), отколкото при стандартните „шосейни“ автомобили. За асфалтовите стартове дисковете на спирачките отпред са с диаметър 355 мм, а за макадамовите (каквито в нашия шампиона за съжаление няма) – 300 мм. Тази разлика се налага заради способността на гумата да предава сили между колата и пътната повърхност. Тъй като тази способност е по-добра за асфалта и там се достига по-висока скорост, при този тип настилка се използват по-големи дискове. Различните настилки не са свързани с промени единствено при спирачната система, но и с модификации по окачването (пружините, стабилизиращите щанги, амортисьорите), както и с други джанти и гуми (за асфалт – 18-цолови, за макадам – 15-цолови). По-слабите версии на стандартната Fabiа разчитат на барабанни спирачки отзад – но най-мощната модификация (тестовия автомобил) е оборудвана с дискове на четирите колела.
Изискванията за сигурност на FIA налагат използването на специален резервоар, изработен от кевлар и специална гума, устойчива срещу пробив. Резервоарът с обем 82,5 л, колкото при голям SUV, е напълнен със специална пяна, която да възпрепятства разливането на горивото, а дъното е защитено с покритие от карбон-кевлар и абсорбиращ слой. Допълнително има и три защитни скари (всяка с тегло около 20 кг) – под двигателя, кардана и задния диференциал – те играят съществена роля за баланса машината. В състезателно темпо разходът на бензин е 0,6 л/км – или по 60 л/100 км! При серийната Fabia дори резервоарът не е с такъв обем – той побира едва 45 л, а по официални данни разходът в смесен цикъл е 4,6 л. В реални условия обаче трябва да се подготвите за около 6/100. Казано с други думи, R5 e десет пъти по-лакома!
До момента ŠKODA Motorsport е реализирала близо 200 броя FABIA R5 на различни тимове по целия свят – така че успехите на модела далеч не са само в шампионата на планетата, а и в национални надпревари. За последните три години серийната Fabia е продадена над половин милион пъти. Същото число характеризира и цената на R5 в левове. Не, не се шегуваме – най-модерната рали „бегачка“ за частни клиенти в момента струва колкото суперавтомобил! Именно в това е основната разлика между състезателната и „цивилната“ Fabia. Докато R5 е ултраскъпа, обикновената Skoda е герой именно заради достъпната си цена – малко над 20 000 лева в базовата си версия.
Модел | Skoda Fabia 1.0 TSI DSG | Skoda Fabia R5 |
Работен oбем | 999 куб.cм | 1620 куб.см |
Макс. мощност | 81 кВт (110 к.с.) | 205 кВт (279 к.с.) |
Макс. въртящ момент |
200 Нм | 420 Нм |
Скоростна кутия |
Трансмисия 7-степ. с два съединителя |
5-степ. секвенциална |
Тегло | 1100 кг | 1230 кг |
Ускорение 0-100 км/ч | 9,8 сек | ок. 4 сек |
Макс. скорост | 196 км/ч | oк.200 км/ч |
Цена | 27 320 лв. | ок. 500 000 лв. |