Skoda Fabia: герой по трасетата, герой във всекидневието

2806
2018

И двете са Skoda, и двете са модел Fabia… но всъщност идват от два свята. След като Fabia R5 стана собственост на българския рали отбор „Мегапорт“ с пилот Мирослав Ангелов и навигатор Еди Сивов, AUTO BILD България направи своеобразно сравнение между „бегачката“ в категория WRC2 и нейния сериен първообраз.

В сравнение със спартанската R5 обикновената Fabia е като S-клас отвътре. Таблото на „бегачката“ е флокирано, за да не създава отблясъци, пречещи на видимостта

Maшините във WRC2, където Skoda вече има две шампионски титли, са с малко по-високо минимално тегло (1230 вместо 1190 кг при WRC) и по-ниски мощност и въртящ момент в сравнение с тези на WRC-динозаврите, но отново разчитат на 4х4-задвижване и 1,6-литров турбодвигател. FABIA R5 използва за основа задвижващия агрегат с вътрешнозаводско означение ЕА888, познат като 1.8 TSI – същата машина с директно впръскване на горивото се използва за серийни модели като Yeti, Superb и Octavia. Разбира се, за „бегачката“ моторът е претърпял редица модификации, благодарение на които не само развива 205 кВт (279 к.с.) и максимален въртящ момент 420 Нм, но и е достатъчно издръжлив за ултранатоварения режим, в който работи по ралиотсечките. Инженерите на ŠKODA Motorsport са променили всички компоненти по коляно-мотовилковия, както и по газоразпределителния механизъм.

Нашата тестова Fabia 1.0 TSI струва малко под 30 000 лева и ускорява от 0 до 100 км/ч за 9,8 сек

R5 се нуждае от под 4 сек за упражнението 0-100 и струва около 500 000 хил. лева!

Турбокомпресорът е модифицирана версия на този в Audi S3, a новата позиция на двигателя в каросерията е наложила проектирането на изцяло нови мазителна и охладителна система. Изискванията на FIA налагат налягането при свръхпълнене да бъде ограничено на 1,5 бара и да бъде поставен 32-милиметров рестриктор – именно той е причината за сравнително ниската мощност. След всеки 2000 км по рали отсечките следва планирана ревизия (разбирайте – ремонт) на двигателя – което за „бегачка“ е прекрасно постижение (Fabia S2000, с която Димитър Илиев има три титли в родния рали шампионат се ревизира на 1200 км).

„Трансмисията е проектирана да издържа на 5000 Нм (!) въртящ момент, така че на пилота не се налага изобщо да мисли как да я пази“, коментира рали асът Игнат Исаев, отговорен за сервизирането на колата. Как иначе би оцеляла кутията при скоковете на пълна газ?

В нормален режим DSG държи ниски обороти, а в спортен – по-високи

Ако клиентите на стандартната Fabiа трябваше да посещават сервиза на марката в рамките на толкова малки интервали, сигурно щяха да им се изправят косите. За щастие, „редовата“ версия е далеч по-непретенциозна: тя изисква единствено смяна на масло и филтри веднъж годишно или след 20 000 км пробег.

На фона на впечатляващите характеристики на задвижващия агрегат на R5 1-литровият TSI на серийния тестови автомобил, предоставен за снимките, изглежда повече от скромно. Но в действителност далеч не е такъв – агрегатът със 110 к.с., работен обем 1 л и само 3 цилиндъра е типичен представител на Downsizing-генерацията. И макар че по рали отсечките този мотор ще бъде на светлинни години от машината в R5, за всекидневието е повече от потентен. Особено в комбинация с пъргавата 7-степенна трансмисия, нашата Fabia в цвят „Спортно син“ сякаш постоянно жадува да „отнесе“ някого на светофар. И й се получава. Стига кутията да бъде в режим S – защото в нормален често държи излишно дълго високите предавки и изобщо не е „ларж“ към високите обороти.

1,6-литровият турбомотор развива под 300 конски сили заради рестриктора и е разположен под наклон за оптимално разпределение на тежестта между предната и задната ос. 3-цилиндровата машина на TSI е жизнена и икономична във всекидневието

При R5 скоростната кутия е 5-степенна секвенциална и с нея пилотът превключва в рамките на милисекунди, а колата развива максимална скорост около 200 км/ч – колкото и серийната „малолитражка“. 4х4-системата (каквато не може да бъде поръчана за нито една обикновена Fabia) използва два диференциала, на предната и задната ос, без междуосев, т.е. с твърда връзка между тях. При дърпане на ръчната спирачка специален съединител „отцепва“ предната и задната ос. Самите диференциали са механични, самоблокиращи се, и нямат управляваща електроника. За щастие, серийната Fabia (радиус на завой – 10 м) няма нищо общо с маневреността на R5 – при „ралиджийката“ ще ви се наложи доста да повъртите волана, докато обърнете посоката. Имаме предвид по нормалния начин – иначе с по-висока скорост и ръчната спирачка се получава по-лесно.

От панела в краката на навигатора се включват клаксонът и чистачките на R5

R5 се прави като костюм по пилота – още при поръчката се дават мерките на състезателя. След това екипът поставя специални фланци и шини, а колата позволява различни позиции на скоростния и лоста на ръчната спирачка, както и на всеки (!) от педалите поотделно

„Коритата“ при R5 не позволяват на телата на състезателите да се лашкат при мощното странично ускорение и ги защитават при удар

И предното, и задното окачване са тип McPherson – но естествено, при R5 е проектирано за много по-високи натоварвания (най-вече на скоковете), отколкото при стандартните „шосейни“ автомобили. За асфалтовите стартове дисковете на спирачките отпред са с диаметър 355 мм, а за макадамовите (каквито в нашия шампиона за съжаление няма) – 300 мм. Тази разлика се налага заради способността на гумата да предава сили между колата и пътната повърхност. Тъй като тази способност е по-добра за асфалта и там се достига по-висока скорост, при този тип настилка се използват по-големи дискове. Различните настилки не са свързани с промени единствено при спирачната система, но и с модификации по окачването (пружините, стабилизиращите щанги, амортисьорите), както и с други джанти и гуми (за асфалт – 18-цолови, за макадам – 15-цолови). По-слабите версии на стандартната Fabiа разчитат на барабанни спирачки отзад – но най-мощната модификация (тестовия автомобил) е оборудвана с дискове на четирите колела.

Изискванията за сигурност на FIA налагат използването на специален резервоар, изработен от кевлар и специална гума, устойчива срещу пробив. Резервоарът с обем 82,5 л, колкото при голям SUV, е напълнен със специална пяна, която да възпрепятства разливането на горивото, а дъното е защитено с покритие от карбон-кевлар и абсорбиращ слой. Допълнително има и три защитни скари (всяка с тегло около 20 кг) – под двигателя, кардана и задния диференциал – те играят съществена роля за баланса машината. В състезателно темпо разходът на бензин е 0,6 л/км – или по 60 л/100 км! При серийната Fabia дори резервоарът не е с такъв обем – той побира едва 45 л, а по официални данни разходът в смесен цикъл е 4,6 л. В реални условия обаче трябва да се подготвите за около 6/100. Казано с други думи, R5 e десет пъти по-лакома!

Казанчетата за някои от най-важните флуиди са метални, за по-голяма издръжливост са проектирани също маркучите, както и кабелните връзки. При серийната машина (горе) съдовете са пластмасови. Съдът за спирачната течност е в купето – за по-добро разпределение на масата

Simply Clever: в зимните месеци ще оцените високо монтираната върху капачката на резервоара стъргалка за лед

Ключ-маса и бутон за задействане на пожарогасителната система – изключително важни за безопасността на пилота и навигатора

Тази дюза под предното стъкло е част от пожарогасителната система на R5

Прецизната електроника позволява дори на пилота да прави настройки на ECU-то при R5

До момента ŠKODA Motorsport е реализирала близо 200 броя FABIA R5 на различни тимове по целия свят – така че успехите на модела далеч не са само в шампионата на планетата, а и в национални надпревари. За последните три години серийната Fabia е продадена над половин милион пъти. Същото число характеризира и цената на R5 в левове. Не, не се шегуваме – най-модерната рали „бегачка“ за частни клиенти в момента струва колкото суперавтомобил! Именно в това е основната разлика между състезателната и „цивилната“ Fabia. Докато R5 е ултраскъпа, обикновената Skoda е герой именно заради достъпната си цена – малко над 20 000 лева в базовата си версия.

Допълнителният отвор на покрива вкарва свеж въздух, който излиза през отворите в задните врати. По време на състезание температурата в купето достига над 50 градуса по Целзий

 

Модел Skoda Fabia 1.0 TSI DSG Skoda Fabia R5
Работен oбем 999 куб.cм 1620 куб.см
Макс. мощност 81 кВт (110 к.с.) 205 кВт (279 к.с.)

Макс. въртящ момент

200 Нм 420 Нм
Скоростна кутия

Трансмисия 7-степ. с два съединителя

5-степ. секвенциална
Тегло 1100 кг 1230 кг
Ускорение 0-100 км/ч 9,8 сек ок. 4 сек
Макс. скорост 196 км/ч oк.200 км/ч
Цена 27 320 лв. ок. 500 000 лв.

Повечето елементи по каросерията са серийни – т.е. идентични при двата автомобила. Задните врати на R5 са „раздути“ заради по-широката следа

 

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин