2024
Škoda 1000 MB представлява важен крайъгълен камък в историята на автомобилната компания от Млада Болеслав. По време на представянето си на пазара през 1964 г. това е модерен автомобил със самоносеща каросерия и заден двигател, за чието производство фабриката е изцяло модернизирана и разширена. Разработката на колата, наричана понякога с пренебрежителния прякор „хиляда малки бели“, обаче не е толкова лесна. Още в средата на 50-те години, когато Škoda 440 Spartak едва навлиза на пазара, фирмата вече е ангажирана със задачата да подготви негов наследник. Проектът е наречен NOV (Nový osobní vůz или „Нов лек автомобил“) и според тогавашните партийни лозунги е трябвало да се превърне в „народен автомобил за широките работнически маси“. Спецификациите включват четириместна каросерия и двигател, който да издържи поне до 60 000 километра без основен ремонт с разход на гориво не повече от 7 л на 100 км.
Първоначалната концепция, по която се работи през 1956 г., е класическа с преден двигател и задно предаване. През октомври 1957 г. обаче е наложена сериозна промяна на първоначалния замисъл, вдъхновена от дебютиралия по същото време Renault Dauphine. Конструкторите в Млада Болеслав се вдъхновяват от модерната и особено практична за тогавашните стандарти концепция със заден двигател и така се ражда Škoda 988 – един от най-необичайните прототипи на марката, правени някога.
Той е оборудван с редови четирицилиндров двигател OHV с водно охлаждане, работен обем 1047 куб. см и мощност 40 к.с., разположен надлъжно зад задния мост. Независимото окачване на четирите колела е със спирални пружини, като отпред е с напречни триъгълни рамена, а отзад с люлеещи се полуоски, допълнени от по едно надлъжно рамо от всяка страна. Предният мост е оборудван с напречен торсионен стабилизатор. Резервната гума се намира под предния капак, който предоставя и 180 л полезен обем за багаж. Вляво от нея е гърловината за пълнене на 31-литровия резервоар, монтиран под пода на багажното отделение. По някаква неясна причина, уредите за отчитане на температурата на водата и горивото са поставени пред пътника.
Прототипът Š 988 е с дължина 3840 мм, ширина 1622 мм и височина 1410 мм. Задните седалки могат да се сгъват, като зад тях има второ багажно отделение с обем 190 л.
Автомобилът със собствено тегло малко над 750 кг достига максимална скорост от 110 км/ч и ускорява от 0 до 80 км/ч за 17 секунди, а при средна скорост от 60 км/ч изразходва по-малко от 7 литра бензин на 100 км.
Докато шасито и задвижването на Š 988 преминават много добре оперативните тестове, автомобилът е пълен провал от стилистична гледна точка. В онези години външното оформление наистина не е силната страна на автомобилите от Млада Болеслав и затова са взети съответните мерки. През 1961 г. е завършен изцяло новият прототип Škoda 990 Favorit, чийто дизайн е проектиран от Ян Зачек и вече е много близо до вида на серийния вариант. Въпреки това по колата все още има доста работа, основно върху заздравяване на каросерията чрез подсилване на задните колони. Интериорът също се нуждае от промяна, като седалките вече могат да се трансформират в легло.
Ориентирането към автомобили със заден двигател, както и залитането към прекалено експресивен дизайн, се оказват краткотрайна мода, която Škoda се принуждава да следва прекалено дълго. По различни причини от финансов и политически характер, фирмата пордължава да се придържа към тази компановка дълго време, след като тя отдавна вече е заменена от предното предаване и чистите двуобемни форми.