ŠKODA 742 P – най-добре е двигателят да отиде в багажника

1704
2024

В края на 1978 г. проектантският център на Škoda край Млада Болеслав получава приоритетна задача от най-високо партийно ниво. След като плановете за съвместно производство на автомобили с Източна Германия се провалят, има належаща нужда от цялостно обновяване на Škoda 105 и 120, чиито продажби са в застой. Според нареждането, спуснато „отгоре“,в рекордно кратки срокове и с минимални ресурси трябва да бъдат изработени четири референтни прототипа с възможно най-голям брой налични компоненти, а цялата програма да бъде изпълнена само за три месеца, тоест до началото на 1979 г. Така се появява един необичаен автомобил с предно предаване, официално обозначен като Škoda 742 P, който е и най-иновативният и перспективен представител натази прототипната серия. Той получава прякора„Obrtlík“ („завъртян“), тъй като силовият агрегат(включително съединителя, скоростната кутия и разпределителя), е обърнат на 180° и преместен отпред. Така редовият четирицилиндров двигател от 1174 куб.см, се озовава пред предната ос, вместо зад задната, а освободеното пространство за багаж под задния капак е с внушителен полезен обем от 400 литра. Това всъщност е един автомобил мечта за средностатистическия чешки гражданин, както и много добра алтернатива на популярния, но все по-застаряващ Wartburg.

Škoda 742 P е една от концепциите, разработени в края на 70-те години под ръководството на Станислав Цинкл и бившия автомобилен състезател Мирослав Фусек. Цинкл си спомня как прототипите са транспортирани в Прага за представяне пред правителството. Тогавашният министър-председател Лубомир Штроугал ги изпробва лично и определя Škoda 742 P, като най-добрия екземпляр от цялата серия. Това че по същото време концепцията с преден двигател и предно предаване,вече е доста разпространена на Запад, както и фактът, че тя предстои да бъде масово възприета и в съветското автомобилостроене, оказва много положително влияние за проекта. В началото на 80-те години в Прага са транспортирани със самолет опитни образци на предсерийната Лада Самара и бъдещия ЗАЗ Таврия, които са подложени на паралелни тестове с експерименталната Škoda 742 P. В тази връзка Цинкл с усмивка си спомня за спонтанната реакция на премиера Штроугал, който бърше потта от челото си след срещата с представителите на съветския автопром.Той е бил силно разочарован от изработката на ЗАЗ, а очевидно е бил и доста притеснен от перспективата, че в Чехия може да започне производството на двигател, направен почти изцяло от скъпа електронова сплав по съветски лиценз. В крайна сметка „завъртяната“ Škoda 742 P не стига до конвейера, но нейната печеливша концепция е приложена в изцяло новата серийна Škoda Favorit, представена през 1987 г.

Днес прототипът 742 Р е изложен в заводския музей в Млада Болеслав, където може да се види в своя оригинален вид и в напълно работно състояние (само не е ясно защо е оборудван с джанти от Renault). Освен основната промяна в компановката с преместването на двигателя отпред, прави впечатление, че предният капак вече се отваря по нормалния начин, а задният е малко по-голям, защото обхваща и част от пространството между задните светлини. Ако е бил произвеждан серийно, един такъв автомобил със сигурност би се превърнал в бестселър на източноевропейския пазар в началото на 80-те.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин